• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Gebruikersonderzoek basisregistraties: tevredenheid over gegevens en mogelijkheden, samenhang kan beter

Gebruikersonderzoek basisregistraties: tevredenheid over gegevens en mogelijkheden, samenhang kan beter

Nieuws 30 juni 2020

Het Gebruikersonderzoek Basisregistraties 2020 laat zien dat gebruikers doorgaans tevreden zijn over de gegevens en de mogelijkheden. Het gebruik van de basisregistraties blijkt echter niet altijd even gemakkelijk, vooral wanneer afnemers een combinatie van gegevens uit meerdere basisregistraties willen gebruiken. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) pakt de verbeterpunten op in een nieuw programma voor het stelsel van basisregistraties.

Goed werkend stelsel

De 10 basisregistraties worden veel gebruikt, zowel binnen als buiten de overheid. In de eerste maanden van 2020 heeft het ministerie van BZK onderzoek laten doen naar het gebruik van de gegevens uit de basisregistraties en mogelijke belemmeringen daarbij. BZK is verantwoordelijk voor een goed werkend stelsel en is opdrachtgever voor de BRP en de geografische basisregistraties. De ministeries van EZK, Financiën en I&W zijn verantwoordelijk voor het Handelsregister, de Basisregistraties Inkomen en WOZ en de Basisregistratie Voertuigen.

Belemmeringen

Respondenten waarderen het gebruik van de basisregistraties overall met een 7,3. Daarbij geven zij aan belemmeringen te ervaren. In het onderzoek zijn deze verbeterpunten geclusterd in 4 gebieden:

  1. Dienstverlening en kennis: elke basisregistratie heeft zijn eigen ondersteuningsorganisatie ingericht. Er is geen centraal informatiepunt waar gebruikers vragen kunnen stellen. Ook zijn de inhoud en de mogelijkheden van sommige basisregistraties voor een vrij grote groep gebruikers onbekend.
  2. Gegevens en gegevenskwaliteit: basisregistraties zijn nog niet geheel op elkaar afgestemd. De registraties bevatten wel dezelfde soort gegevens, maar die hebben niet altijd dezelfde specificaties. Het combineren van gegevens is daarom ingewikkeld.
  3. ICT- en verstrekkingsproducten: er missen bepaalde technische voorzieningen, zo kan niet iedere basisregistratie met API’s bevraagd worden.
  4. Bestuurlijke, juridische en organisatorische belemmeringen: bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid voor koppelingen tussen meerdere basisregistraties is niet duidelijk belegd. Gebruikers missen centrale coördinatie op het stelsel.

Verbeterprogramma

De onderzoekers van Berenschot bevelen aan om samen de dienstverlening en kennis voor de gebruikers te verbeteren, om ICT-voorzieningen te vereenvoudigen en om de samenhang in het stelsel van basisregistraties te vergroten. De aanbevelingen uit het gebruikersonderzoek worden onderdeel van een verbeterprogramma voor het stelsel van basisregistraties, dat BZK in samenwerking met de basisregistraties en de eindgebruikers opzet. Daarnaast biedt het onderzoek ook input voor verbetering bij individuele basisregistraties.

Lees het Gebruikersonderzoek Basisregistraties 2020

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Gebruikersonderzoek basisregistraties 2020
  • Stelsel van basisregistraties
  • Stelselplaat gegevens en basisregistraties
  • Veel kwaliteitsinformatie over stelsel van basisregistraties beschikbaar

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English