De Europese Commissie heeft de eerste grote techbedrijven aangewezen die vanaf augustus aan de Digital Services Act (DSA) moeten voldoen. Deze 19 diensten waaronder Google, Apple, Microsoft en Zalando komen onder verscherpt toezicht te staan.
De wetgeving geldt voor platforms die maandelijks meer dan 45 miljoen actieve gebruikers hebben. Op de lijst staan grote techbedrijven als Alibaba AliExpress, Booking.com, Facebook, Google, Instagram en LinkedIn. Bekijk hier het volledige overzicht.
Desinformatie en transparantie
Via de DSA wordt het online platforms verboden om nog langer advertenties te personaliseren op grond van bijvoorbeeld geloofsovertuiging of seksuele geaardheid. Aan minderjarigen mogen helemaal geen gepersonaliseerde advertenties worden getoond. Daarnaast biedt de DSA ook de mogelijkheid om burgers beter te beschermen tegen desinformatie, nepnieuws en schendingen van grond- en mensenrechten. Verder moet deze wet zorgen voor meer transparantie. Door rapportageverplichtingen en de toegang tot data voor onderzoekers beter te regelen, komt er meer inzicht hoe grote platformen werken.
Het Digital Services Pakket
De DSA treedt op 25 augustus 2023 in werking voor de 19 desbetreffende bedrijven. Vanaf februari 2024 gaat de wet gelden voor andere, veel gebruikte online diensten en platforms. De Europese Commissie houdt straks toezicht op naleving van de DSA. De bedrijven betalen zelf via een heffing voor dit toezicht.