De Rijksoverheid heeft e-factuurwijzer – een online adviestool – ontwikkeld voor ondernemers die nog niet bekend zijn met e-factureren. Met de e-factuurwijzer zien ondernemers in vijf minuten wat ze moeten doen om een e-factuur aan het Rijk te kunnen sturen.
Vanaf 1 augustus accepteren de meeste organisaties binnen de Rijksoverheid enkel nog e-facturen. Tot nu toe werd er niet streng gecontroleerd, om ondernemers de kans te geven zich voor te bereiden op deze nieuwe manier van factureren. Inmiddels zijn veel bedrijven al overgestapt naar e-facturatie. Steeds meer organisaties binnen de Rijksoverheid accepteren alleen nog e-facturen. Ze zenden facturen die ze per e-mail (zoals Word- of PDF bestanden) of per post ontvangen retour.
Elektronisch factureren, ofwel e-factureren, is het digitaal versturen/ontvangen en automatisch verwerken van een factuur. Het is efficiënter omdat er geen handmatige controle meer nodig is. Het verzenden en ontvangen gaat sneller en veiliger. De Rijksoverheid bespaart zo op de kosten. Bovendien draagt e-facturatie bij aan een snellere verwerking en betaling van nota’s.