Alle digitale diensten moeten vanaf 17 februari aan de Digital Services Act (DSA) voldoen. Het gaat om onlinemarktplaatsen, sociale netwerken, zoekmachines, cloudaanbieders, online reis- en accommodatieplatforms, internetproviders en platforms om content te delen, zoals videoplatforms.
De wetgeving gold vanaf augustus 2023 al voor de 19 grootste platforms, zoals Google, Apple en Microsoft, en nu dus ook voor de overige digitale diensten. De diensten moeten daarmee de rechten van gebruikers beter beschermen, online misleiding en illegale informatie aanpakken en transparantie verbeteren.
Zo moeten digitale diensten bijvoorbeeld:
- regels voor het verwijderen van informatie of gebruikersaccounts uitgebreider aan gebruikers uitleggen;
- voor toegankelijke en gebruikersvriendelijke klachtenprocedures zorgen.
Ook mogen onlineplatforms advertenties niet meer personaliseren op grond van bijvoorbeeld geloofsovertuiging of seksuele geaardheid. Daarnaast worden minderjarigen met de DSA extra beschermd tegen gepersonaliseerde en ongepaste advertenties. Bekijk overige verplichtingen.
Toezicht in Nederland
De Europese Commissie controleert de 19 grootste onlineplatforms en zoekmachines op naleving van de wet. Voor het toezicht op de overige onlinediensten zijn de EU-lidstaten verantwoordelijk. De Tweede Kamer behandelt op korte termijn een wetsvoorstel voor het aanwijzen van de Nederlandse toezichthouders. Kandidaten zijn de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De ACM is bij ministerieel besluit al wel aangewezen als ‘digitaledienstencoördinator’ om alvast een aantal taken vanuit de DSA te vervullen.