De gemeente Dongen is de eerste gemeente in Nederland die gebruik maakt van een chatbot. Inwoners kunnen via deze virtuele assistent vragen stellen over verhuizen, paspoorten en ID-kaarten. De chatbot is een toevoeging aan de bestaande communicatiekanalen zoals WhatsApp, telefoon, e-mail en Facebook Messenger.
Wat is een chatbot?
Een chatbot is een ‘robot’ die is geprogrammeerd om zaken online af te handelen. In het bedrijfsleven wordt een chatbot al vaker toegepast op websites. Bij de overheid gebeurt dit nog niet op grote schaal. Het is een nieuwe manier voor de overheid om te communiceren met inwoners.
“We zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om onze dienstverlening nog verder te verbeteren. We willen onze inwoners graag snel, betrouwbaar en eenduidig informeren. De chatbot is een innovatieve manier om dat te doen. Ik ben er dan ook trots op dat we dit in Dongen gaan testen”, aldus burgemeester Marina Starmans.
Leren in de praktijk
De chatbot van de gemeente Dongen zit momenteel nog in een pilotfase. Tijdens deze fase wordt onder andere onderzocht welke impact de chatbot heeft op de medewerkers en de organisatie. Na afloop van de pilot worden de geleerde lessen gedeeld met andere gemeenten in Nederland. Wilt u de chatbot zelf uitproberen? Bekijk dan de pagina’s paspoort, id-kaart en verhuizen van de gemeente Dongen.