• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Digitale overheidsdiensten rond life events in heel Europa verbeterd

Digitale overheidsdiensten rond life events in heel Europa verbeterd

Dienstverlening aan burgers en ondernemers 24 september 2020

Uit de eGovernement Benchmark van de Europese Commissie blijkt dat de digitale overheidsdienstverlening rond 8 life events in de afgelopen 2 jaar binnen Europa is verbeterd. Nederland behoort tot de landen die het beter dan gemiddeld doen. Wel zakt Nederland één plaats terug in de ranglijst naar de 10e positie.

Criteria

De benchmark meet de ontwikkeling aan de hand van 4 belangrijke criteria:

  • Gebruikersgerichtheid – in hoeverre zijn diensten digitaal beschikbaar? Hoe gebruiksvriendelijk zijn deze diensten? En zijn diensten ook mobiel beschikbaar?
  • Transparantie: krijgt een gebruiker informatie over de voortgang? En wordt duidelijk waarvoor zijn persoonsgegevens gebruikt worden?
  • Cross-border beschikbaarheid: de beschikbaarheid van online diensten voor burgers uit andere EU-landen.
  • Technologische factoren: welke technologische faciliteiten zijn er beschikbaar?

Keuzes

Koplopers in deze index zijn Malta, Estland, Oostenrijk en Letland. Nederland heeft de 10e positie, in 2019 nog 9e. Dat heeft overigens voor een deel te maken met keuzes die gemaakt geworden voor dienstverlening. Sommige digitale diensten kunnen niet helemaal digitaal worden afgenomen, en dat is wat de benchmark meet. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van een horecavergunning of het aanmelden voor de basisregistratie personen, moet een persoon eerste ‘fysiek’ langs bij de gemeente. Ook bij bepaalde diensten op het sociaal domein kiest de Nederlandse overheid soms bewust voor een fysiek gesprek.

Uitdagingen

Digitale dienstverlening over grenzen heen blijft een speerpunt voor de Europese Unie. Vooral de acceptatie van buitenlandse eID’s blijft achter. Ook cyberveiligheid blijft een uitdaging.

Lees meer over de eGovernment Benchmark 2020 (Engels). Onder aan de pagina vindt u onder andere de factsheet per land, daar leest u meer over de Nederlandse scores.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Europa | internationaal
  • Nederland negende in Europese eGovernment Benchmark
  • DigiD erkend als Europees inlogmiddel
  • (Engelstalige)Samenvatting in Infograpic

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven info@antwoordvoorbedrijven.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English