Digitaal onderwijs heeft voordelen en kan de onderwijskwaliteit vergroten, maar heeft ook negatieve effecten. Leerlingen zitten lang achter het scherm, er is minder sociaal contact, minder controle over het onderwijsaanbod en er zijn ook privacyrisico’s. Dit staat in het rapport ‘Naar hoogwaardig digitaal onderwijs’ van het Rathenau Instituut. Het rapport beschrijft wat er nodig is voor de overgang naar goed digitaal onderwijs.
Het rapport beschrijft 4 praktijkvoorbeelden, van het basisonderwijs tot het hoger onderwijs. Per voorbeeld bekijken de onderzoekers een aantal publieke waarden. Hoe staat het in deze situaties met de rechtvaardigheid, menselijkheid en autonomie? Verder worden de positieve en negatieve effecten van digitalisering in het onderwijs op een rij gezet.
Te nemen acties
Het rapport geeft aan dat verschillende partijen moeten samenwerken om de onderwijskwaliteit te verbeteren. De politiek, onderwijsmakers- en aanbieders én de samenleving. Aan deze partijen de taak om een overkoepelende visie te ontwikkelen, eisen te stellen, ondersteuning te bieden en onderzoek te stimuleren.
Lees het hele rapport op de site van het Rathenau Instituut.