• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Bewaar alle chatberichten van politieke en ambtelijke top

Bewaar alle chatberichten van politieke en ambtelijke top

Informatiehuishouding 23 januari 2023


Alle chatberichten van ministers, hoge ambtenaren en andere sleutelfiguren moeten worden bewaard in een geautomatiseerd beheersysteem. Dat schrijft het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) in het rapport ‘Kan dit weg? – Nee’.

Transparantie

Het Adviescollege adviseert om werkgerelateerd sms- en appverkeer van bestuurders bij de overheid eeuwigdurend te bewaren en apps en sms’jes van hoge ambtenaren 5 of 10 jaar. “Juist deze mensen hebben strategische en besluitvormende posities én zij gebruiken vaak hun mobiele telefoon voor hun werk”, schrijven de onderzoekers. Het opslaan van chatberichten via bijvoorbeeld sms, WhatsApp en Signal, dient zoveel mogelijk geautomatiseerd te gebeuren. Zo blijft alle relevante informatie bewaard en dat is goed voor de transparantie. Daarnaast kunnen de berichten in de toekomst als naslagwerk worden gebruikt en een beeld schetsen hoe overheidsbeleid tot stand kwam. Overheidsmedewerkers zonder sleutelfunctie kunnen zonder problemen chatberichten verwijderen.

Download op de website van het Adviescollege het volledige rapport inclusief alle aanbevelingen.

Het ACOI

Aanleiding voor het advies is het Kamerdebat van mei 2022 over berichten in de media dat premier Mark Rutte sms-berichten van zijn telefoon verwijderde. Nu roept het Adviescollege bewindslieden en andere bestuurders van overheidsorganisaties op om de nieuwe beheer- en bewaarstrategie voor chatberichten al vanaf 2024 toe te passen. En verzoeken ze het parlement om dit advies zo snel mogelijk te behandelen.

Het onafhankelijke Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding is opgericht bij de inwerkingtreding van de Wet open overheid (Woo). Deze wet moet zorgen voor meer transparantie binnen de overheid.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding ingesteld

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English