• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Betrouwbare online identiteitscontrole in de zorg

Betrouwbare online identiteitscontrole in de zorg

ToegangVerleningService 24 november 2016

80% van de chronisch zieken moeten in 2020 direct toegang hebben tot bepaalde medische gegevens. Dat stelt minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) in haar beleidsdoelstellingen.

Omdat het gaat om privacygevoelige medische gegevens, is een betrouwbare identiteitscontrole daarbij erg belangrijk. Idensys zorgt voor deze controle. Met Idensys loggen burgers in bij de overheid, zorgpartijen en het bedrijfsleven met één Idensys inlog. Deze controleert én bevestigt dat degene die inlogt daadwerkelijk is wie hij zegt dat hij is. Eind april 2016 zijn de eerste organisaties, waaronder het ziekenhuis Isala in Zwolle, gestart met het testen van deze identiteitscontrole.

Pilot Idensys komt als geroepen

Klaas Henk van der Steege, sectorhoofd van het Klinisch Chemisch Laboratorium van het ziekenhuis Isala, vindt dat de testfase van Idensys als geroepen komt. “Isala zit midden in de ontwikkeling van een nieuw portaal voor de trombosedienst. Het is voor ons daarom een mooie gelegenheid om ervaring op te doen met Idensys en op die manier te voldoen aan de veiligheidseisen die Isala nastreeft.”

Gemiddeld hoge leeftijd trombosepatiënten leidde tot nodige aanpassingen

Patiënten kunnen sinds augustus 2016 inloggen op het testportaal via een sms-code. Dat ging niet altijd zonder slag of stoot. “De gemiddeld hoge leeftijd van trombosepatiënten heeft geleid tot de nodige aanpassingen”, vertelt van der Steege. “Bepaalde stappen in het aanvraagproces van Idensys zijn voor ouderen vrij ingewikkeld. Daarom hebben we medewerkers van KPN ingezet om deze patiënten op locatie door het aanvraagproces te leiden.” Patiënten spraken daarnaast zorgen uit over eventuele kosten die aan het gebruik van Idensys zijn verbonden. “Deze patiënten hebben vaak al veel kosten door hun ziekte, dus alle extra uitgaven zijn voor hen al te veel.” In de pilot heeft Isala de kosten voor haar rekening genomen.

Belang van bewustwording

Een groot deel van de patiënten is gewend aan het huidige systeem en wil niet dat er iets verandert. Volgens van der Steege zijn zij zich vaak niet bewust van de veiligheidsrisico’s. “Ik merk dat het heel belangrijk is om patiënten uit te leggen dat we van inlogsysteem veranderen om de veiligheid van hun medische gegevens te waarborgen. Als mensen dat beseffen, vinden ze het vaak geen probleem om even wat extra moeite te doen.”

Isala is positief

De Idensys pilot bevalt het ziekenhuis goed. Het heeft in de visie op digitale communicatie beschreven dat Idensys hét middel wordt waarmee patiënten gaan inloggen op alle toekomstige portalen en apps. “We gaan hier wat ons betreft zeker mee door!”

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Website Idensys

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English