80% van de chronisch zieken moeten in 2020 direct toegang hebben tot bepaalde medische gegevens. Dat stelt minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) in haar beleidsdoelstellingen.
Omdat het gaat om privacygevoelige medische gegevens, is een betrouwbare identiteitscontrole daarbij erg belangrijk. Idensys zorgt voor deze controle. Met Idensys loggen burgers in bij de overheid, zorgpartijen en het bedrijfsleven met één Idensys inlog. Deze controleert én bevestigt dat degene die inlogt daadwerkelijk is wie hij zegt dat hij is. Eind april 2016 zijn de eerste organisaties, waaronder het ziekenhuis Isala in Zwolle, gestart met het testen van deze identiteitscontrole.
Pilot Idensys komt als geroepen
Klaas Henk van der Steege, sectorhoofd van het Klinisch Chemisch Laboratorium van het ziekenhuis Isala, vindt dat de testfase van Idensys als geroepen komt. “Isala zit midden in de ontwikkeling van een nieuw portaal voor de trombosedienst. Het is voor ons daarom een mooie gelegenheid om ervaring op te doen met Idensys en op die manier te voldoen aan de veiligheidseisen die Isala nastreeft.”
Gemiddeld hoge leeftijd trombosepatiënten leidde tot nodige aanpassingen
Patiënten kunnen sinds augustus 2016 inloggen op het testportaal via een sms-code. Dat ging niet altijd zonder slag of stoot. “De gemiddeld hoge leeftijd van trombosepatiënten heeft geleid tot de nodige aanpassingen”, vertelt van der Steege. “Bepaalde stappen in het aanvraagproces van Idensys zijn voor ouderen vrij ingewikkeld. Daarom hebben we medewerkers van KPN ingezet om deze patiënten op locatie door het aanvraagproces te leiden.” Patiënten spraken daarnaast zorgen uit over eventuele kosten die aan het gebruik van Idensys zijn verbonden. “Deze patiënten hebben vaak al veel kosten door hun ziekte, dus alle extra uitgaven zijn voor hen al te veel.” In de pilot heeft Isala de kosten voor haar rekening genomen.
Belang van bewustwording
Een groot deel van de patiënten is gewend aan het huidige systeem en wil niet dat er iets verandert. Volgens van der Steege zijn zij zich vaak niet bewust van de veiligheidsrisico’s. “Ik merk dat het heel belangrijk is om patiënten uit te leggen dat we van inlogsysteem veranderen om de veiligheid van hun medische gegevens te waarborgen. Als mensen dat beseffen, vinden ze het vaak geen probleem om even wat extra moeite te doen.”
Isala is positief
De Idensys pilot bevalt het ziekenhuis goed. Het heeft in de visie op digitale communicatie beschreven dat Idensys hét middel wordt waarmee patiënten gaan inloggen op alle toekomstige portalen en apps. “We gaan hier wat ons betreft zeker mee door!”