• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Archiefwet vernieuwd voor aansluiting op digitale tijdperk

Archiefwet vernieuwd voor aansluiting op digitale tijdperk

Informatiehuishouding 7 december 2020

De termijn om belangrijke informatie over te brengen naar een archiefinstelling wordt 10 jaar. Dat staat in een voorstel voor een vernieuwde Archiefwet. Doel is dat de wet aansluit bij het digitale tijdperk. De ministerraad stemde ermee in om het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden.

Beter up-to-date

De Archiefwet schrijft voor dat belangrijke overheidsinformatie bewaard, vindbaar en toegankelijk blijft voor later. De huidige regels zijn echter verouderd, ze zijn opgesteld voor een papieren situatie. Digitale informaties is anders en minder geduldig. We gebruiken en bewaren informatie vaak in verschillende systemen. En: hoe langer het duurt voordat informatie wordt gearchiveerd, hoe groter de kans dat software en computers verouderen of beschadigd raken. Informatie wordt daardoor ontoegankelijk. Doel van de nieuwe wet is dat het archief beter up-to-date blijft, dat cultureel erfgoed beter bewaard wordt en overheden transparanter zijn.  Zo krijgen bijvoorbeeld onderzoekers en journalisten eerder toegang tot belangrijke gegevens.

Veranderingen

In de nieuwe wet moeten overheden te archiveren informatie binnen 10 jaar overbrengen naar een archief, nu is dat nog 20 jaar. Daarnaast moeten zij duidelijker aangeven waarom bepaalde informatie niet openbaar mag worden. Ook zijn zij verplicht een archivaris aan te stellen. Wanneer de wet wordt ingediend bij de Tweede Kamer, kunt u het wetsvoorstel en het advies van de Raad van State lezen.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Uitgebreider bericht op rijksoverheid.nl
  • Rijksprogramma Duurzaam Digitale Informatiehuishouding
  • Wet- en regelgeving respecteren

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English