• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding ingesteld

Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding ingesteld

Wet open overheid 8 juni 2022

De samenstelling van het onafhankelijke Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding, ingesteld vanwege de Wet open overheid, is grotendeels bekend.

De ministerraad heeft op 3 juni ingestemd met de benoeming van Ineke van Gent als voorzitter. Samen met Amma Asante (voorzitter Landelijke Cliƫntenraad), Martin Berendse (directeur van de Openbare Bibliotheken Amsterdam) en 2 nog te benoemen leden gaat zij het adviescollege vormen. Het college wordt ondersteund door een ambtelijk bureau.

Adviseren en bemiddelen

Het adviescollege gaat de regering en het parlement gevraagd en ongevraagd adviseren over de openbaarmaking van overheidsinformatie en de meerjarenplannen voor verbetering van de informatiehuishouding. Ook krijgt het college een bemiddelingstaak voor journalisten en wetenschappers.

Het adviescollege is nu nog in de ‘kwartiermakersfase’, maar streeft ernaar om vanaf september bemiddelingszaken aan te nemen. Dan verschijnen ook de eerste adviezen.

Sinds 1 mei van kracht

De Wet open overheid werd in oktober 2021 aangenomen door de Eerste Kamer en is sinds 1 mei 2022 van kracht. Het instellen van een onafhankelijk adviescollege is 1 van de maatregelen naast de wet om de openbaarheid van de overheid te vergroten.

Meer informatie

  • Website Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI)
  • Persbericht ministerraad
Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English