• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws›Hengelo werkt aan horecaloket

Hengelo werkt aan horecaloket

Nieuws 10 februari 2017

Gemeente Hengelo werkt aan een loket waar inwoners digitaal een horecavergunning kunnen aanvragen. Rond de Drank- en Horecawet (DHV) spelen er namelijk vaak meer vergunningen en ontheffingen mee die tegelijkertijd aangevraagd moeten worden. Best ingewikkeld voor alle betrokken partijen. Hengelo onderzoekt of zowel de aanvraag als de beschikking in één keer afgehandeld kan worden in een digitaal horecaloket.

Nieuwe werkwijze

Estivani Kemerink op Schiphorst, jurist bij de afdeling vergunningen van de gemeente Hengelo: “Wat het lastig maakt is dat er vrij veel verschillende wet- en regelgeving, besluiten en verordeningen niet op elkaar zijn afgestemd. Dat maakt het lastig om een gecoördineerde aanvraag samen te stellen Maar we hebben al goede ideeën. En we zoeken naar oplossingen waarbij we over de muren van de gemeentelijke standaarden heen kijken. Naar het bedrijfsleven bijvoorbeeld maar ook naar andere gemeentelijke domeinen. We denken bijvoorbeeld aan één contactpersoon voor één aanvrager. Contactpersoon en aanvrager spreken van te voren alles door wat bij de aanvraag komt kijken.  Als dat relevant is, worden daar ook andere afdelingen bij betrokken. De voordelen daarvan zijn dat wij de aanvrager daadwerkelijk te zien krijgen en dat alles in één keer geïntegreerd ingediend kan worden. Aan de achterkant scheelt dat juist weer veel werk”.

Denk mee

Hengelo is op zoek naar medestanders die met hen willen nadenken over zo’n nieuwe aanpak binnen het kader van de pilot Kwaliteitsverbetering, dienstverlening Drank en Horeca. “Juist omdat elke gemeente, bij het ontbreken van een landelijke standaard, de DHW naar eigen kleur invult, zoeken we de samenwerking op. Om elkaars sterke punten te leren kennen en om niet steeds opnieuw het wiel uit te hoeven vinden”, onderstreept Kemerink op Schiphorst tot slot.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gerelateerde links

  • Lees het volledige nieuwsbericht op Gemeente.nu
  • Meer over de pilot Kwaliteitsverbetering, dienstverlening Drank en Horeca

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English