Omzeilende links

  • Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale­overheid.nl

Logo Rijksoverheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Home›Nieuws›Aanpak digitale inclusie door bibliotheken en publieke dienstverleners

Aanpak digitale inclusie door bibliotheken en publieke dienstverleners

Nieuws 9 mei 2019

Mensen achter de computer in een bibliotheek

Bibliotheken en 8 publieke dienstverleners gaan samen burgers dicht bij huis ondersteunen bij het omgaan met de digitale overheid. De publieke dienstverleners dienden met de Koninklijke Bibliotheek het plan ‘Digitale inclusie, ondersteuning voor kwetsbare burgers’ in bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De bedoeling van het plan is persoonlijke hulp en ondersteuning bieden aan de circa 4 miljoen mensen die het lastig vinden om zaken te doen met de digitale overheid.

Publieke dienstverleners

De publieke dienstverleners waarmee de bibliotheken in dit traject samenwerken, zijn de Belastingdienst, CAK, CBR, CIZ, CJIB, DUO, SVB en UWV, verenigd in de Manifestgroep.

Computercursussen

In deze nieuwe samenwerking verwijzen de deelnemende Manifestgroep-partijen mensen die moeite hebben met computers en internet naar een bibliotheek bij hen in de buurt. Hier kunnen ze deelnemen aan digivaardigheidscursussen (Klik & Tik en Digisterker), waarmee ze digitaal vaardiger worden. Deze cursussen worden nu al bij alle bibliotheken gegeven en worden in dit project geïntensiveerd.

Informatiepunten

Verder kunnen mensen terecht bij de Informatiepunten Digitale Overheid in de Bibliotheek als zij vragen hebben over de dienstverlening van de deelnemende organisaties. Daar worden zij verder geholpen met hun vragen over bijvoorbeeld huurtoeslag, AOW, werk, uitkering, belasting of PGB. Bibliotheekmedewerkers helpen hen ter plekke op weg of verwijzen door naar lokale partners als het gaat om persoonsgebonden informatie.

Digitale inclusie

De steun van het ministerie van BZK vindt plaats in het kader van de uitwerking van de Agenda NLDigibeter met goedkeuring van het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO). Het is een van de maatregelen genoemd in de Kamerbrief over Digitale inclusie die beschrijft hoe BZK ervoor zorgt dat iedereen kan meedoen in de digitale samenleving.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

    Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Geeft u deze dan door via het contactformulier.

    Andere vragen?

    DigiD helpdesk

    digid.nl/hulp

    eHerkenning helpdesk

    eherkenning.nl/vraag-antwoord

    MijnOverheid / Berichtenbox

    mijn.overheid.nl/vragen

    Gerelateerde content

    Download NL DIGIbeter 2020

    Download

    Agenda Digitale Overheid 2020 (PDF, 9,6 Mb) NL DIGIbeter 2019 (PDF, 6 Mb) NL DIGIbeter 2018 (PDF, 3 mb)

    NL Digibeter 2020

    • Inleiding
    • We investeren in innovatie
    • Beschermen van grondrechten en publieke waarden
    • Toegankelijk, begrijpelijk en voor íedereen
    • Onze dienstverlening maken we persoonlijker
    • Klaar voor de toekomst!
    • Actielijnen 2020 – 2021
    • Over de Agenda Digitale Overheid

    Meer informatie

    • Digitale inclusie: kopgroepbibliotheken bekend (KB)
    • Aanpak digitale inclusie door bibliotheken en Manifestgroep (VNG)

    Nieuwsbrief

    Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.
    Digitaleoverheid.nl
    Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

    Service

    • Contact
    • RSS
    • Nieuwsbrief Digitale Overheid
    • Social Media
    • Sitemap

    Over deze site

    • Over Digitale Overheid
    • Copyright
    • Privacy
    • Toegankelijkheidsverklaring

    English

    • This site in English