Staatssecretaris Alexandra van Huffelen ontving de eerste versie van de Sociale Digitale Standaard (pdf). Het document bundelt inzichten uit verschillende vakgebieden. Overheden en ontwikkelaars kunnen het gebruiken als kompas bij het ontwikkelen van meer inclusieve (digitale) dienstverlening.
Samenwerken met burgers
In de Sociale Digitale Standaard is het ontwikkelen van dienstverlening samen met burgers een belangrijk thema. Volgens de voorzitter van Stichting Digitaal Burgerschap Nederland zit daar de sleutel. “Het zorgt voor meer draagvlak en het levert dienstverlening op die beter aansluit bij de ontvanger”.
Aanbevelingen
In de standaard staan een aantal aanbevelingen beschreven te weten:
- Betrek burgers en ondernemers vanaf het begin bij de ontwikkeling van digitale dienstverlening;
- Laat prototypes van nieuwe e-diensten testen door gebruikers;
- Zet continu gebruikersonderzoek in om digitale overheidsdienstverlening up-to-date te houden en te verbeteren;
- Zorg voor goede ondersteuning van gebruikers;
- Onderschat het belang van goede alternatieven niet zoals de telefoon en het fysieke loket.
Meer informatie
Lees het interview met DBN-voorzitter Mark Landman over de totstandkoming van de Sociale Digitale Standaard.