• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Kabinetsbeleid Digitalisering›Werkagenda›4. Waardengedreven en open digitale overheid›4.2 Verbeteren gegevenshuishouding

4.2 Verbeteren gegevenshuishouding voor burgers en organisaties

Heldere wettelijke en publieke waarden bepalen hoe we gegevens verzamelen, opslaan en verwerken. Voor het gebruik is de kwaliteit essentieel. Want met gericht gebruik van (burger)gegevens kan de overheid beter begrijpen wie welke hulp nodig heeft en wanneer. En niet-persoonlijke open overheidsdata kunnen nuttig zijn voor burgers, bedrijven en organisaties.

Waarom is deze prioriteit belangrijk?

Het gebruik van data biedt veel kansen, maar het gebruik door de overheid roept ook wantrouwen op. Denk aan de Toeslagenaffaire. Overheidsgegevens moeten daarom altijd voldoen aan heldere wettelijke en publieke waarden als privacy, non-discriminatie of regie van burgers. Wanneer we dat goed regelen, kan gebruik van (burger)gegevens veel maatschappelijke waarde creëren. Bijvoorbeeld omdat Rijk en gemeenten beter kunnen begrijpen wie wanneer welke hulp nodig heeft.

Om burgers goed te helpen, is het nodig dat overheden intensiever gaan samenwerken – ook aan data. Bovendien kan niet-persoonlijke open data van de overheid nuttig zijn voor anderen. Daarvoor moeten we de kwaliteit van data verhogen, zoals de actualiteit en representativiteit ervan. Die basis is nu niet op orde.

Wat willen we bereiken?

Dit zijn de doelen:

  1. Veilige, wettelijke en waardengedreven opslag en omgang met data. Met onder andere heldere eisen voor de toegang en het gebruik ervan, waardoor burgers meer vertrouwen krijgen.
  2. Hoge datakwaliteit door adequate data-architectuur, -systemen en -richtlijnen, zodat de overheid meer waarde voor specifieke burgers en organisaties kan leveren en betere beleidskeuzes kan maken.
  3. Burgergegevens gebruiken en delen we als één overheid waar dat nuttig, nodig en toegestaan is. En wanneer dat in lijn is met het belang en de wens van de burger. Daarvoor richten we de juiste governance, afspraken en regels, en dataketens in.
  4. Niet-persoonsgerelateerde gegevens van overheden en publieke organisaties zijn wanneer mogelijk als open data beschikbaar, zodat burgers, bedrijven en andere organisaties deze kunnen benutten voor (onderzoeks)activiteiten.

Wat gaan we doen?

Welke acties gaan we ondernemen om een betere gegevenshuishouding voor burgers en organisaties mogelijk te maken? Bekijk de actieplanning.

Wat gebeurt er al?

  • Verschillende overheden publiceren actief open data, of innoveren op andere manieren met data. Bekijk voorbeelden daarbij.
  • Gemeentes verbeteren met Common Ground de omgang met data. Beter in de zin van efficiënter én in lijn met actuele wetgeving. Dat doen ze door:
    • data uniformer op te slaan;
    • door opslag los te koppelen van specifieke werkprocessen en applicatie;
    • en door data aan de bron te raadplegen met API’s (in plaats van veelvuldig kopiëren en opslaan op meerdere plekken.
  • Er zijn regels voor (één) data-ethiek in de publieke sector.
  • De Interbestuurlijke Datastrategie is vastgesteld.

4. Waardengedreven en open digitale overheid

  • 4.1 Verbeteren informatiehuishouding
  • 4.2 Verbeteren gegevenshuishouding
  • 4.3 Versterking ICT-organisatie en -systemen

Lees de complete werkagenda (pdf)

Belangrijke onderwerpen bij deze prioriteit

  • Interbestuurlijke Datastrategie
  • Publieke waarden en mensenrechten
  • AI (Artificiële Intelligentie)
  • Stelsel van basisregistraties

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English