• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Kabinetsbeleid Digitalisering›Werkagenda›3. Regie op het digitale leven›3.1 Regie op eigen gegevens

3.1. Regie op eigen gegevens

Elke burger moet zijn eigen gegevens bij de overheid en bedrijven kunnen inzien, corrigeren en hergebruiken. Bovendien moeten burgers zelf kunnen bepalen met wie ze deze gegevens delen. De overheid moet beginnen door zelf het goede voorbeeld te geven.

Waarom is deze prioriteit belangrijk?

Als gevolg van digitalisering is het belang van persoonlijke gegevens toegenomen. Burgers hebben nauwelijks grip op hun persoonlijke gegevens. De informatiepositie van mensen is daardoor verzwakt. Een cruciaal onderdeel van het fundament van onze digitale wereld is dat mensen autonoom kunnen zijn en kunnen beschikken over hun eigen data en identiteit.

Wat willen we bereiken?

Dit zijn de doelen:

  1. Burgers en bedrijven krijgen het recht en de mogelijkheid om digitaal hun gegevens te gebruiken. Zij kunnen hun gegevens inzien en zelf digitaal delen, bijvoorbeeld met een ID-wallet.
  2. Burgers en bedrijven hebben recht op inzicht in alle gegevens die voor een specifiek overheidsbesluit zijn gebruikt.
  3. Vanaf 2025 is het voor burgers en bedrijven eenvoudig om gegevens bij de overheid te corrigeren.

Wat gaan we doen?

Welke acties gaan we ondernemen om Regie op eigen gegevens mogelijk te maken? Bekijk ze in de activiteitenplanning.

Wat gebeurt er al?

  • Er is een online platformwaar lessen rondom het thema Regie op gegevens worden gedeeld.
  • Via MijnOverheidkunnen burgers zien welke gegevens een aantal overheidsorganisaties van hen opgeslagen heeft.
  • Via MijnOverheid.nl kunnen burgers zien welke organisaties gegevens uit de basisregistratie persoonsgegevens kunnen inzien en welke organisaties een melding krijgen bij wijzigingen daarvan.
  • Er is een eerste versie van een afsprakenstelsel en referentiearchitectuur Regie op gegevens.
  • Er is een start gemaakt met de landelijke uitrol Inzage verwerking persoonsgegevens bij 600 overheidsbesluiten die voor burgers van belang zijn.

3. Regie op het digitale leven

  • 3.1 Regie op eigen gegevens
  • 3.2 Identiteitsstelsel, waaronder inlogmiddelen en een wallet
  • 3.3 Algoritmes reguleren

Lees de complete werkagenda (pdf)

Belangrijke onderwerpen bij deze prioriteit

  • Regie op Gegevens
  • Persoonlijke Regelingen Assistent
  • Aan de slag met de basisregistraties
  • Basisinfrastructuur
  • Single Digital Gateway

3 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Nieuws

Evenementen

  • Evenementen

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English