In deze uitklapblokken vind je de resultaten die we in 2024 willen behalen bij prioriteit 1.2 Toegankelijke, hoogwaardige en proactieve dienstverlening.
Keuzevrijheid voor publieke dienstverlening (click, call, face)
Inrichten van de publieke dienstverlening op een manier dat burgers en ondernemers áltijd zelf kunnen kiezen op welke wijze ze gebruik willen maken van deze dienstverlening (click, call, face).
- Het aantal praktijkinitiatieven met overheidsbrede dienstverleners is toegenomen: effect voor mensen en impact op organisaties is bepaald.
- Het vernieuwde Overheid.nl is gerealiseerd met overheidsbrede informatie over publieke producten en diensten (1e fase).
- Het bereik van de IDO’s is merkbaar vergroot door een lokale ketenaanpak, inhoudelijke samenwerking tussen IDO’s en gemeenten en praktijkinitiatieven met onder andere IDO-locaties buiten de bibliotheken. De feedbackloop IDO’s voor verbetering publieke dienstverlening is gerealiseerd.
- Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer is geïmplementeerd.
- In het kader van de aanpassing van de Awb moeten bestuursorganen passende ondersteuning aan mensen bieden. In samenwerking met VNG, gemeenten, uitvoeringsorganisaties en WaU worden handvatten geboden die bijdrage aan deze passende ondersteuning.
- Er is een generieke landelijke feedbackfunctie gerealiseerd. Via het vernieuwde Overheid.nl kunnen mensen feedback voor verbeteren van dienstverlening geven.
Uitvoerders: BZK overheidsbreed, VNG, Alliantie Digitaal Samenleven, (semi) private partijen met een publieke taak, KB en bibliotheken
Ontwikkelen proactieve en transparante dienstverlening
- De verkenning naar de mogelijkheden voor ontwikkeling van een landelijk Persoonlijk Digitale Regelingenoverzicht is afgerond. Hiermee krijgen mensen gepersonaliseerd advies over lokale, regionale en nationale regelingen waarop ze recht hebben en ze kunnen dat meteen aanvragen. De uitwerking van concrete verbeteracties rond proactieve dienstverlening in de levensgebeurtenis ’18 jaar worden’, ‘werkloos worden’ en ‘overlijden van een ondernemer’ afgerond.
Uitvoerders: BZK, SWB, CJIB, overheidsbreed, VNG, private partijen
Verbeteren digitale toegankelijkheid
Verbeteren van gebruiksvriendelijkheid, begrijpelijkheid en de naleving van de wettelijke verplichting op digitale toegankelijkheid.
- Het toetsingskader inclusieve dienstverlening is opgeleverd. Het toetsingskader bestaat uit diverse meetmethoden om de mate van inclusiviteit van je dienstverlening te toetsen.
- Er is een modellenbank met begrijpelijke teksten en voorbeeldbrieven voor overheidscommunicatie.
- Doorontwikkeling hulpmiddelen voor ambtenaren op het gebied van begrijpelijke taal.
Uitvoerders: BZK, overheidsbreed, interbestuurlijk
Inclusieve en naadloze publieke dienstverlening faciliteren door het stimuleren van een omnichannel aanpak via generieke services
- De MijnZaken service is uitgebreid bij 20 gemeenten.
- Lopende Zaken Mijn Overheid is aangesloten op de MijnZaken service standaard.
- Met Mijn Overheid heeft een pilot met aansluiting van een uitvoeringsorganisatie op de MijnZaken service plaatsgevonden.
- Verkenning van MijnZaken service in het ondernemersdomein afgerond.
Uitvoerders: BZK, VNG, private partijen, gemeenten, uitvoeringsorganisaties en Gebruiker Centraal
Verbeteren dienstverlening vanuit levensgebeurtenissen
- Realisatie van verbeteringen op levensgebeurtenissen ’18 jaar worden’ (proactief informeren over rechten en plichten), werkloos worden’ en kind krijgen’. In het ondernemersdomein wordt ingezet op de levensgebeurtenissen ‘Starten onderneming’, ‘duurzaam ondernemen’ en ‘ondernemer in zwaar weer’.
- Verkenning en plan van aanpak 2 nieuwe levensgebeurtenissen (keuze wordt nog bepaald in overleg met de publieke dienstverleners).
Uitvoerders: BZK, overheidsbreed, interbestuurlijk
Basis op orde GDI
Basis op orde: veilige, betrouwbare en beschikbare generieke voorzieningen, afspraken en stelsel Generieke Digitale Infrastructuur (GDI).
- GDI-Programmeringsplan 2024 aangeboden aan de Tweede Kamer. In Q1 2024 vindt een herijking plaats.
- GDI-Meerjarenvisie is geactualiseerd.
- Digitale Bouwmeester voor de GDI is aangesteld.
Uitvoerders: BZK, andere departementen, medeoverheden, uitvoeringsorganisaties, beheerorganisaties en private organisaties belast met het uitvoeren van een publieke taak
Implementeren Single Digital Gateway (SDG)
Implementeren Single Digital Gateway (SDG) om burgers en bedrijven makkelijk toegang tot digitale EU-overheidsdienstverlening te geven.
- Er is een technische aansluiting op het Once-Only Technical System (OOTS) dat volgt uit de SDG-verordening. Via het OOTS krijgen burgers en bedrijven de mogelijkheid om organisaties in verschillende EU-landen automatisch bewijsstukken te laten uitwisselen op grond van het eenmaligheidsbeginsel. Het gaat bijvoorbeeld om diploma’s wanneer iemand in een ander EU-land wil gaan studeren of werken.
Uitvoerders: BZK, RINIS, overheidsbreed