In deze uitklapblokken vind je de resultaten die we in 2024 willen behalen bij prioriteit 2.2 Impact online desinformatie verminderen.
Coördineren van het desinformatiebeleid
- Over de voortgang van de kabinetsbrede desinformatiestrategie is gerapporteerd aan de Kamer. Het beleid is, waar nodig, aangevuld met aanvullende aanpak en acties naar aanleiding van nieuwe technologische ontwikkelingen. Daarbij hebben we aandacht voor de werkwijzen van andere EU-lidstaten.
Uitvoerders: BZK, Rijksbreed
Organiseren breed maatschappelijk debat over normen en gedrag online
Organiseren van een breed maatschappelijk debat over normen en gedrag online.
- Normen en gedrag online zijn onderdeel van het meerjarig dialoogprogramma van het Rathenau.
- Pol.is netwerkdemocratie is ontwikkeld, één van de pilots richt zich op normen en gedrag online.
Uitvoerders: BZK, JenV
Zorgen voor een goede uitvoering van de DSA
- Benodigde uitvoeringswetgeving ten behoeve van het toezicht en handhaving zijn tot stand gebracht. Structurele financiering voor het uitvoeren is geregeld.
- Centraal meldpunt/kenniscentrum ingericht waar burgers laagdrempelig onrechtmatig online materiaal kunnen melden en laten beoordelen.
- De overheid heeft afspraken gemaakt met de internetsector over het nakomen van verwijderbevelen met juridische grondslag.
- De geleverde resultaten uit de pilotstudie uitgevoerd door de European Digital Media Observatory (EDMO) zal de basis vormen voor de gedelegeerde handeling die de Europese Commissie zal publiceren. In de studie is onderzocht wat de meest efficiënte governancestructuur is om datatoegang zoals beschreven in de DSA te faciliteren. Zodra de gedelegeerde handeling van toepassing is, hebben wetenschappers toegang tot datasets van VLOP’s, inclusief gevoelige data.
- De wettelijke verplichtingen uit de DSA worden voor (zeer grote) online platforms gehandhaafd in Nederland.
Uitvoerders: EZK, JenV, BZK, Rijksbreed
Ondersteunen doelen EU Code of Practice on Disinformation
Ondersteunen doelen EU Code of Practice on Disinformation door samen te werken met partijen buiten de overheid.
- Versterken (digitale) mediawijsheid met de doorontwikkeling van isdatechtzo.nl.
- Stimuleren van factchecking initiatieven, transparantie politieke advertenties en opsporing botnetwerken, zoals via doorontwikkeling van isdatechtzo.nl.
- Via onderzoek inzicht in of, en zo ja hoe, verschillende stakeholders (zoals onafhankelijke media, factcheckers, medeoverheden en wetenschap) ondersteund kunnen worden zodat zij de samenleving voldoende kunnen bereiken en beschermen. Dit wordt onder meer gerealiseerd door een pilot verantwoord datadeling.
- Verkenning naar mogelijkheden van content verificatie via cryptografie zoals C2PA samen met platformen.
- Ondersteunen van de oproep voor meer afstemming met andere EU-lidstaten, de Europese Commissie en sociale mediaplatforms. Zoals beschreven in het non-paper dat Slowakije presenteerde tijdens de Horizontale Werkgroep Vergroten Veerkracht en Tegengaan Hybride Bedreigingen in juli van dit jaar. Nederland is medeondertekenaar.
Uitvoerders: BZK, Rijksbreed, wetenschap
Stimuleren en inzetten veilige alternatieven platformen en diensten
Stimuleren en inzetten van (publieke) veilige alternatieven voor platformen en diensten bij publieke instellingen.
- Onderzoek naar de kansen en risico’s van publieke generatieve AI met betrekking tot (verminderen van de negatieve impact van) desinformatie in samenwerking met Open State Foundation.
- Eerste Pubhubs zijn in pilotvorm ingezet (zie prioriteit 2.1 “Publieke waarden”).
- Pol.is netwerkdemocratie is ontwikkeld en pilots zijn uitgevoerd (zie prioriteit 2.1 “Publieke waarden”).
- Afronding Pilot Mastodon. En opschaling van het gebruik bij succesvolle pilot (zie prioriteit 2.1 “Publieke waarden”).
Uitvoerders: BZK, Rijksbreed, VNG, IPO, UvW en JenV