De Europese Digital Markets Act (DMA) bevat regels voor grote online platforms (zoals zoekmachines, sociale netwerken en appstores) waar consumenten en ondernemers nauwelijks omheen kunnen. Zo zorgt de DMA voor een eerlijke en concurrerende digitale sector in de EU en een betere positie van internetgebruikers.
De DMA (en de daarmee samenhangende Digital Services Act (DSA)) is vorig jaar goedgekeurd door het Europees Parlement.
Reageren tot en met 10 april
In Nederland krijgt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de bevoegdheid om de naleving van de DMA te monitoren, onderzoeken te starten en informatie uit te wisselen met de Europese Commissie. Voor het wetsvoorstel dat dit regelt, de Uitvoeringswet digitalemarktenverordening, is een internetconsulatie gestart. Wil jij je mening geven over het wetsvoorstel? Dan kan tot en met maandag 10 april.
Bij een internetconsultatie verzamelt de overheid ideeën van burgers en bedrijven over wetsvoorstellen.
Digital Markets Act in Werkagenda
In de Werkagenda Waardengedreven Digitaliseren vind je de Digital Markets Act bij de prioriteiten (EU) regelgeving en implementatie in samenhang ondersteunen (1.4) en publieke waarden beschermen (2.1).
Meer informatie
- Verordening inzake digitale markten: voor eerlijke en open digitale markten (website Europese Commissie)