Initiatief van: Center for Big Data Statistics (CBDS)
Het CBDS heeft een drietal experimenten gedaan met social media:
- Kun je met behulp van social media analyse verschuivingen in het gemiddelde sentiment door de tijd heen monitoren?
Analyse van social media van Facebook en Twitter met behulp van Coosto laat zien dat het sentiment uiterst volatiel is als je het van dag op dag bekijkt, maar over langere periodes bleek dit nagenoeg perfect (>0,9) te correleren met de traditionele consumentenvertrouwensindex van het CBS. Een maandelijkse of wekelijkse realtime monitor hiervan op basis van social media is in principe mogelijk, deze kan ook worden geproduceerd voor steden.
- Kan social media analyse worden ingezet om specifieke sentimenten in de samenleving te meten?
Deze data is gelegd naast de veiligheidsmonitor van het CBS. De grafiek laat een baseline zien met daarin korte hevige pieken die kunnen worden verklaard door heftige nationale gebeurtenissen zoals de Damschreeuwer, de MH-17 ramp en de terreurdaden in Parijs, Brussel en Nice. Heeft de potentie om het nationale (social media) sentiment op dagelijkse basis te monitoren.
- Kun je via social media analyse verhuiswensen in kaart brengen?
Ook hier zijn resultaten uit textmining van social media vergeleken met traditionele data van het CBS uit registers en enquêtes en bleek het textminingmodel met 0,87 te correleren met de traditionele data.
Contact
Center for Big Data Statistics