Kenniscentrum Dienstverlening van VNG/ KING biedt ondersteuning op het verbeteren van uw online dienstverlening met de Leerkring ‘Gebruikersgerichte website’. Aan de hand van deze leerkring maakt u concrete stappen in de verbetering van uw digitale dienstverlening via de website en krijgt u handvatten om de dienstverlening continu te blijven verbeteren. Deze leerkring bestaat uit drie bijeenkomsten en na afloop blijvend bij KING terecht voor eerstelijnsondersteuning. U krijgt daarnaast ondersteuning via de online leeromgeving waar iedere deelnemer een persoonlijke account voor ontvangt. De vervolgsessies staan gepland op 14 februari en 21 maart.
Sessies
Sessie 1: Strategische inbedding en keuze van gemeentelijke toptaken
Beatrixgebouw, Utrecht
Tijdens deze start-bijeenkomst behandelen we de werkende elementen van digitale dienstverlening en kijken we in hoeverre deze werkende elementen bij de deelnemende gemeenten aanwezig zijn. Ook starten we met het in kaart brengen van de toptaken per gemeente en bespreken we succesvolle criteria voor de inrichting van een gebruikersgerichte website.
Sessie 2: Begrijpelijke en toegankelijke content (dinsdag 14 februari, 9.30 – 12.30u)
Beatrixgebouw, Utrecht
Als u de toptaken voor uw gemeente helder heeft, kijken we in deze bijeenkomst naar de manier waarop u begrijpelijke teksten kunt schrijven voor deze taken. Samen met Stichting Lezen en Schrijven werken we per toptaak aan het opstellen van laagdrempelige, actiegerichte en toegankelijke inhoud voor de website. Met als doel om de klant een optimale dienst te leveren, gericht op de behoeften van de klant.
Sessie 3: De techniek achter een gebruikersgerichte website (dinsdag 21 maart, 9.30 – 12.30u)
Regardz La Vie, Utrecht
In de derde sessie bespreken we de randvoorwaarden voor de juiste technische toepassing en hoe u de website continu kan blijven verbeteren door o.a. het gebruik van webstatistieken. Deze onderwerpen vormen het sluitstuk van het verbeterplan dat iedere gemeente gedurende de leerkring opstelt.
Voor wie is de leerkring interessant?
De sessies zijn bedoeld voor gemeenten die echt aan de slag willen met het verbeteren van hun digitale dienstverlening en graag willen leren van best practices van collega-gemeenten. De leerkring richt zich onder meer op de doelgroep ‘projectleiders e-dienstverlening’, op ‘webmasters’ en op ‘web-redactie en communicatie’. Voor sessie 2 en 3 dient een specialist uit uw organisatie aan te schuiven, zodat tijdens de sessie al een inhoudelijke slag kan worden gemaakt. Door gezamenlijk het traject in te gaan, zorgen we ervoor dat de deelnemers tijdens de uitvoering van elkaar leren en ontdekken wat werkt en wat minder goed werkt. Dit is de reden dat maximaal 20 gemeenten kunnen deelnemen aan de leerkring. Om te zorgen voor een maximaal effect krijgen de deelnemers iedere sessie ‘uitwerkopdrachten’ mee.
Aanmelden en contactinformatie
Wilt u ook meedoen aan de leerkring ‘Gebruikersgerichte Website’ en de website van uw gemeente verbeteren, dan kunt u zich aanmelden via het aanmeldformulier. Heeft u vragen over deze leerkring? Neem dan contact met het Kenniscentrum Dienstverlening via dienstverlening@kinggemeenten.nl onder vermelding van ‘leerkring gebruikersgerichte website’ of bel met Etienne Duchateau via 06-484 738 75.
Locatie
Beatrixgebouw, Utrecht
Jaarbeursplein 1
Utrecht