In 2020 organiseerde Gebruiker Centraal in samenwerking met Toon Vuursteen de masterclass Web Analytics. Tijdens deze webinars vertelde hij ook kort over het gebruik van een Tag Manager bij Web Analytics. Deze tool is nog niet bij veel analisten bij de overheid bekend en/of er wordt nog niet veel gebruik van gemaakt. Inmiddels heeft RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat) goede ervaring met de inzet van de Tag Manager. En is DPC (Dienst Publiek en Communicatie, Ministerie van Algemene Zaken) bezig met het toevoegen van de Tag Manager aan de dienstverlening voor de Rijksoverheden, die via DPC gebruik maken van PiwikPro.
Voor wie is deze masterclass interessant?
Omdat Advanced Web Analytics invloed heeft op de gehele keten van dienstverlening, is deze masterclass interessant voor iedereen die advies geeft over, of werkt aan de digitale dienstverlening. Van webanalist, UX-onderzoeker, -designer en ontwikkelaars tot communicatiespecialisten en redacteuren. Én de eerste sessie is ook zeker interessant als je strategisch advies geeft over de inrichting van digitale dienstverlening.
Terugblik op deel 1 van de masterclass
Deel 1 van de masterclass is geweest op 14 september jl. Deze sessie bestond uit een introductie wat Web Analytics en een Tag Manager is. Waarvoor je het kan inzetten. En hoe ze dit bij RVO doen.
Op de Terugkijkpagina is de video van de masterclass terug te kijken. En staat er een samenvatting, vragen en antwoorden uit de chat en interessante link.
Aanmelden voor deel 2 (5 oktober)
Deel 2 van de masterclass gaat over ‘#HoeDan!’. Thijs van de Wal (RVO) en Kenneth Reijers (Deloitte Digital) gaan dieper in op de configuratie van de Tag Manager en de Analytics-oplossingen. Tags, Triggers, Variabelen, en Dimensions zijn begrippen die veelvuldig de revue gaan passeren.