Het programma ‘Gegevenslandschap Overheid’ organiseert op woensdag 18 oktober een informatiemarkt waar verschillende interne en externe partijen hun oplossing voor logging en monitoring presenteren. Overheidspartijen vertellen u hoe zij logging en monitoring hebben ingericht om te kunnen voldoen aan de AVG en leveranciers krijgen de mogelijkheid om u mee te nemen in de ontwikkeling van technische oplossingen die u kunnen ondersteunen.
AVG en noodzaak van logging en monitoring
De Europese privacywetgeving(GDPR), in het Nederlands de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stelt organisaties voor een grote uitdaging op het gebied van de juiste omgang met persoonsgegevens. De AVG verplicht organisaties om aan te kunnen tonen over welke persoonsgegevens een organisatie beschikt en wie deze persoonsgegevens heeft gebruikt.
Hiervoor is logging en monitoring op gegevens in onze verwerkingssystemen noodzakelijk. Zonder goede logging kunnen we lastig voldoen aan inzageverzoeken en kunnen we correcties op foutieve gegevens minder goed uitvoeren.
Uit praktijk blijkt dat systemen mogelijk vaak wel over (beperkte) mogelijkheid tot logging beschikken, maar het inzichtelijk maken van deze loggegevens en combineren van loggegevens tot een bruikbaar geheel is vaak een handmatige en tijdrovende actie. Ook het actief monitoren van loggegevens op bijvoorbeeld onregelmatigheden is om die reden ingewikkeld. Het is niet haalbaar om monitoring en logging per systeem op te lossen omdat dit erg kostbaar is. Daarom is het slimmer om generieke oplossingen te zoeken die dit voor de verschillende systemen als geheel oplossen. Daardoor kan het loggingsprobleem makkelijker worden opgelost.
Voor wie?
Deze informatiemarkt is gericht op iedereen die behoefte heeft aan praktische oplossingen voor monitoring en logging voor verwerkingssystemen. De presentaties en oplossingen zijn inhoudelijk van aard zijn en voornamelijk architecten en informatieadviseurs zullen zich hier het best in kunnen vinden.
Deelnemende Partijen
Belastingdienst, DUO, BKWI, IBM, BMC, Oracle & KPN geven deze middag een presentatie.
Programma
Na een korte opening van de middag willen we zo snel mogelijk inhoudelijk aan de slag met de problematiek. Om u de kans te geven zo veel mogelijk partijen te spreken duren de presentaties maximaal een half uur, inclusief het stellen van vragen. Later op de dag kunt u op basis van de presentaties het vervolggesprek voeren over de toepassingen.
13.00 uur Opening door programmamanager Michiel Borgers
13.30 uur Informatieronde 1
14.00 uur Informatieronde 2
14.30 uur Koffiepauze
15.00 uur Informatieronde 3
15.30 uur Informatieronde 4
16.00 uur Collectieve wrap-up en afsluitende borrel
Aanmelden
Aanmelden voor deze middag kan door een mail te sturen aan gegevens@digitaleoverheid.nl
Routebeschrijving
Seats2Meet
De locatie bevindt zich in Hoog Catharijne. Voor navigatiesysteem gebruik volgend adres: Spoorstraat 22, 3511 EM, Utrecht – P1 (Hoog Catharijne P1)
Let op: houdt u in verband met werkzaamheden in de binnenstad van Utrecht rekening met extra reistijd.
- Vanuit Hoog Catharijne P1
- Neem de lift naar Hoog Catharijne
- Loop rechts richting de Albert Heijn
- Links van de Albert Heijn vindt u de ingang van “Kantoren Hoog Overborch”, u gaat hier naar binnen en u belt aan bij Seats2meet.com.
- U neemt vervolgens de lift naar de 2 etage
- Vanuit de Stationshal/Busstation
- Vanaf de stationshal van Utrecht CS loopt u richting Winkelcentrum ‘Hoog Catharijne’
- Na ca 100 meter ziet u rechts een filiaal van de Blokker. Ga hier rechtsaf.
- Na 250 meter ziet u dan tussen het terras van restaurant Hagenouw en de Albert Heijn, de ingang van ‘kantoren Hoog Overborch’. Hier gaat u naar binnen en u belt aan bij Seats2meet.com.
- U neemt vervolgens de lift of de trap naar de 2e etage.
Locatie
Seats2Meet Utrecht
Moreelsepark 65
Utrecht