Omzeilende links

  • Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home› Onderwerpen Wetgeving Berichten

Wetgeving

This topic contains 6 items.

  • Overzicht
  • Inhoud
  • Wet digitale overheid
  • Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer
  • Wet open overheid
  • Dienstenwet
  • Achtergrond
  • Nieuws
  • Documenten

Wet elektronische publicaties (WEP) per 1 juli van kracht

Nieuws 2 juli 2020

Op 1 juli 2021 wordt de Wet elektronische publicaties (WEP) van kracht. Deze wet verplicht bestuursorganen (bijvoorbeeld gemeenten en provincies) om alle officiële publicaties online te zetten via de website officielebekendmakingen.nl. Daardoor wordt het voor burgers mogelijk om op 1 website alle algemene bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen van de overheid te raadplegen. Deze wetswijziging heeft als doel om burgers digitaal volledig te informeren over besluiten die impact hebben op hun leefomgeving. De burger wordt centraal gesteld bij de informatieverstrekking. Zij worden geïnformeerd over deze besluiten zodat ze tijdig hun recht van inspraak kunnen uitoefenen.

Digitaal vaardig

Staatssecretaris Knops gaf aan dat ook mensen die minder digitaal vaardig zijn de publicaties moeten kunnen inzien. Op verzoek moeten zijn een papieren afschrift van een publicatie vkunnen verkrijgen. “Wij zijn als overheid verantwoordelijk voor alle burgers, niemand mag achter blijven.” Overheden verzorgen voorlichting en aanvullende informatie zelf, deze wet is aanvullend, aldus Knops.

Implementatie

De VNG adviseert gemeenten om een medewerker aan te wijzen die verantwoordelijk is voor de implementatie van de WEP. Om gemeenten te ondersteunen bij de invoering zal het Kennis- en exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties (KOOP) een stappenplan en handreiking aanbieden. Meer informatie over de Wet elektronische publicaties vindt u via de website van de Eerste Kamer.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Wellicht ook interessant voor u:

  • Standaardisatie
  • ‘Uiteindelijke profiteren bedrijven, burgers en overheid van deze snelle manier van factureren’
  • Kabinet stemt in met wetsvoorstel elektronische publicaties
  • Knops: besluiten online publiceren op Overheid.nl

Vraag, idee, reactie of suggestie?

    Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Geeft u deze dan door via het contactformulier.

    Andere vragen?

    DigiD helpdesk

    digid.nl/hulp

    eHerkenning helpdesk

    eherkenning.nl/vraag-antwoord

    MijnOverheid / Berichtenbox

    mijn.overheid.nl/vragen
    Digitale Overheid
    Voor professionals die werken aan
    digitalisering van de overheid

    Volg ons via

    • Nieuwsbrief Digitale Overheid
    • Twitter
    • LinkedIn
    • RSS

    Over deze site

    • Over Digitale Overheid
    • Copyright
    • Privacy
    • Toegankelijkheidsverklaring
    • Sitemap
    • Contact
    • This site in English