Omzeilende links

  • Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale­overheid.nl

Logo Rijksoverheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Home› Onderwerpen Wetgeving Berichten

Wetgeving

This topic contains 6 items.

  • Overzicht
  • Inhoud
  • Wet digitale overheid
  • U bent op deze pagina: Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer
  • Wet open overheid
  • Dienstenwet
  • Achtergrondartikelen
  • Nieuws
  • Documenten

Archiefwet vernieuwd voor aansluiting op digitale tijdperk

Nieuws 7 december 2020

De termijn om belangrijke informatie over te brengen naar een archiefinstelling wordt 10 jaar. Dat staat in een voorstel voor een vernieuwde Archiefwet. Doel is dat de wet aansluit bij het digitale tijdperk. De ministerraad stemde ermee in om het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden.

Beter up-to-date

De Archiefwet schrijft voor dat belangrijke overheidsinformatie bewaard, vindbaar en toegankelijk blijft voor later. De huidige regels zijn echter verouderd, ze zijn opgesteld voor een papieren situatie. Digitale informaties is anders en minder geduldig. We gebruiken en bewaren informatie vaak in verschillende systemen. En: hoe langer het duurt voordat informatie wordt gearchiveerd, hoe groter de kans dat software en computers verouderen of beschadigd raken. Informatie wordt daardoor ontoegankelijk. Doel van de nieuwe wet is dat het archief beter up-to-date blijft, dat cultureel erfgoed beter bewaard wordt en overheden transparanter zijn.  Zo krijgen bijvoorbeeld onderzoekers en journalisten eerder toegang tot belangrijke gegevens.

Veranderingen

In de nieuwe wet moeten overheden te archiveren informatie binnen 10 jaar overbrengen naar een archief, nu is dat nog 20 jaar. Daarnaast moeten zij duidelijker aangeven waarom bepaalde informatie niet openbaar mag worden. Ook zijn zij verplicht een archivaris aan te stellen. Wanneer de wet wordt ingediend bij de Tweede Kamer, kunt u het wetsvoorstel en het advies van de Raad van State lezen.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

    Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Geeft u deze dan door via het contactformulier.

    Andere vragen?

    DigiD helpdesk

    digid.nl/hulp

    eHerkenning helpdesk

    eherkenning.nl/vraag-antwoord

    MijnOverheid / Berichtenbox

    mijn.overheid.nl/vragen

    Gerelateerde content

    Gerelateerd

    • Uitgebreider bericht op rijksoverheid.nl
    • Digitale archieven op orde
    • Rijksprogramma Duurzaam Digitale Informatiehuishouding
    • Wet- en regelgeving respecteren
      

    Nieuwsbrief

    Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.
    Digitaleoverheid.nl
    Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

    Service

    • Contact
    • RSS
    • Nieuwsbrief Digitale Overheid
    • Social Media
    • Sitemap

    Over deze site

    • Over Digitale Overheid
    • Copyright
    • Privacy
    • Toegankelijkheidsverklaring

    English

    • This site in English