Omzeilende links

  • Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
Logo digitaleoverheid.nl
Home› OnderwerpenBasisregistraties en stelselafsprakenStelselvoorzieningen

Stelselvoorzieningen

This topic contains 6 items.

  • Overzicht
  • Inhoud
  • Digikoppeling
  • Digilevering
  • Digimelding
  • Stelselcatalogus
  • Achtergrondartikelen
  • Nieuws
  • Documenten
Door gegevens uit het Stelsel van Basisregistraties slim met elkaar te delen, kan de overheid efficiënter opereren en de dienstverlening verbeteren. Vier Stelselvoorzieningen ondersteunen de basisregistraties om hun product- en dienstenportfolio eenduidig te (gaan) ontsluiten naar de afnemers. Het Stelsel van Basisregistraties onderscheidt de volgende Stelselvoorzieningen:
  • Digikoppeling
  • Digimelding
  • Digilevering
  • Stelselcatalogus

Overzicht Stelselvoorzieningen

Digikoppeling

Digikoppeling bestaat uit koppelvlakstandaarden, die logistieke afspraken bevatten voor berichtenuitwisseling tussen overheden. Met één Digikoppeling implementatie in een ICT-omgeving kunt u berichten uitwisselen met alle overheden en aansluiten op vrijwel alle eOverheidbouwstenen, bijvoorbeeld de basisregistraties. Zowel overheidsorganisaties als particuliere organisaties met een publieke taak kunnen Digikoppeling gebruiken.

Digilevering

Digilevering is één van de Stelselvoorzieningen. Als afnemer van basisregistraties ontvangt een organisatie via Digilevering actuele en accurate gegevens uit basisregistraties via een gebeurtenisbericht, dat kan zijn een verhuizing van een bedrijf, de geboorte van een persoon, of verandering van iemands inkomensgegevens. Een organisatie bepaalt zelf welke gebeurtenisberichten voor hen relevant is.

Digimelding

Informatie in basisregistraties moet actueel en betrouwbaar zijn. Terugmelden met Digimelding is één van de instrumenten om de kwaliteit van basisregistraties te verzekeren. Afnemers van de basisregistraties hebben de wettelijke plicht om mogelijk onjuiste gegevens te melden. Terugmelden draagt bij aan efficiënte bedrijfsvoering binnen de overheid, zorgt voor betere dienstverlening en vergroot de mogelijkheden bij fraudebestrijding.

Stelselcatalogus

Gegevens uit de basisregistraties zijn de spil voor meervoudig gebruik van gegevens binnen de overheid. De Stelselcatalogus geeft inzicht in welke gegevens het Stelsel van Basisregistraties bevat, wat ze betekenen en hoe ze met elkaar verbonden zijn. De Stelselcatalogus is toegespitst op de doelgroepen Beleidsmakers en wetgevingsjuristen.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Stuur ons een bericht via dit contactformulier.

Vul in verband met uw privacy uitsluitend gegevens in die worden gevraagd (dus bijvoorbeeld geen burgerservicenummer).


Uw reactie komt terecht bij de redactie van Digitale Overheid.
Alle velden moeten ingevuld worden.

Gerelateerde content

Digitale Overheid
Slimmer - toegankelijker - persoonlijker

Service

  • Contact
  • RSS
  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Social Media
  • Sitemap

Over deze site

  • Over Digitale Overheid
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring

English

  • This site in English