Focus op verbeteren digitale dienstverlening in 2018
In 2018 staat het verder verbeteren van de digitale dienstverlening van de overheid op agenda. Dat staat in de Prinsjesdagstukken 2017. Betrouwbaarheid en veiligheid garanderen bij digitaal zaken doen, zijn daarbij belangrijke thema’s.
Labomgeving voor Linked data bij PDOK
Publieke Dienstverlening op de kaart (PDDOK) heeft een Labomgeving waarin zij verkennen welke mogelijkheden er bestaan met linked geodata. Op deze labomgeving kunt u nagaan hoe linked data beter bruikbaar gemaakt kan worden en welke technieken u daarvoor het beste kan inzetten.
Digital Trust Centre geeft ondernemers advies over cybersecurity
De overheid lanceert volgend jaar een Digital Trust Centre (DTC) waarin met ondernemers samen wordt gewerkt aan digitale veiligheid. Ook biedt het DTC aan het bedrijfsleven informatie over dreigingen en advies over maatregelen. Minister Kamp van Economische Zaken maakte de oprichting van het DTC mede namens de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie in een Kamerbrief bekend.
Verbetering dienstverlening buitenlandse ondernemers
Onlangs is de vernieuwde website van Business.gov.nl gelanceerd als informatiepunt van de Nederlandse overheid voor buitenlandse ondernemers. Deze website is een fusie en doorontwikkeling van answerforbusiness.nl en startup.ondernemersplein.nl.
Tips voor betere communicatie met laaggeletterden
De Academie voor Overheidscommunicatie geeft tips voor betere communicatie met laaggeletterden. Ruim 27% van de Nederlanders heeft weinig tot geen digitale vaardigheden. 2,5 Miljoen Nederlanders van boven de 16 heeft grote moeite met lezen en schrijven.
Optimaal digitaal is data in het juiste kanaal
“Laat je leiden door data” en “Gebruik het juiste kanaal op het juiste moment” zijn twee nieuwe tips die zijn toegevoegd aan het platform “Optimaal Digitaal”.
Onderzoek succesfactoren digitale toegankelijkheid gemeenten
Waarom lukt het sommige organisaties wel om hun website toegankelijk te maken voor mensen met beperkingen, en andere niet? Hoe kan het dat gemeenten heel hard hun best doen om hun digitale diensten aan toegankelijkheidsrichtlijnen te laten voldoen, terwijl keer op keer uit de onderzoeksmonitors blijkt dat slechts een klein deel daarin slaagt?
CIBG en CIP ondertekenen manifest voor veilige software
CIBG, dienst voor registers, heeft als volgende belangrijke overheidsorganisatie het manifest Grip op Secure Software Development (SSD) ondertekend. Als agentschap van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport draagt het CIBG zorg voor betrouwbare verzameling en verwerking van (gecertificeerde) gegevens en de uitlevering daarvan aan gebruikers.
Doe mee aan de nationale privacy benchmark!
De hoeveelheid digitaal beschikbare data neemt met de dag toe. Steeds meer persoonlijke en bedrijfsgegevens worden in steeds meer databases opgeslagen. Om inzage te krijgen in de manier waarop Nederlandse organisaties omgaan met het onderwerp privacy organiseert ECP | Platform voor de Informatie Samenleving de Nationale Privacy Benchmark 2017.
Zo maakten wij de BGT
Het stelsel van Basisregistraties heeft er weer een onderdeel bij. De Basisregistratie Grootschalige Topografie, kortweg de BGT, is af en is in de loop van oktober 2017 landsdekkend beschikbaar. Het maken van de BGT was een omvangrijke operatie, waarover het ministerie van Infrastructuur en Milieu een digitaal magazine heeft uitgegeven.
Blog Bas Eenhoorn: Mensen Centraal in digitale dienstverlening
'Ontwikkelingen in de informatiesamenleving gaan razendsnel en stelt de overheid voor uitdagingen. Maar de vraag is of daarbij de gebruiker centraal zal staan of de overheid zelf', aldus Digicommissaris Bas Eenhoorn in zijn blog 'Mensen centraal in digitale dienstverlening'.
Ervaringsdeskundigen helpen Belastingdienst bij verbeteren dienstverlening aan laaggeletterden
De Belastingdienst heeft Stichting Lezen & Schrijven gevraagd te helpen bij het verbeteren van de dienstverlening aan laaggeletterden. Ervaringsdeskundigen hebben samen met vertegenwoordigers van de Belastingdienst onderzoek gedaan naar de dienstverlening voor laaggeletterden.