Voorspelbaar onderhoud bij Rijkswaterstaat
Angelien van Boxtel, programmamanager Gilbert Westdorp, initiatiefnemer Martijn Koole, data scientist Hoe maakt Rijkswaterstaat het onderhoud aan bruggen, tunnels en sluizen efficiënter? Onderhoud plegen kan niet te vroeg, dat is zonde van het geld. Maar…
Toegankelijkheid: complexer dan je denkt
Willem Pieterson gaat in zijn blog op iBestuur in op de complexiteit van toegankelijkheid en hij verwijst naar de aandacht die er nu is voor de toegankelijkheid van overheidsdienstverlening.
Steeds meer gemeenten sluiten aan bij Common Ground
Steeds meer gemeenten sluiten zich aan bij Common Ground. Een nieuwe werkwijze om samen met marktpartijen de gemeentelijke informatievoorziening te verbeteren. Meer samen optrekken en niet steeds weer het wiel opnieuw uitvinden.
Hoe denken Nederlanders over Artificiële Intelligentie?
Kantar Public heeft in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) onderzoek gedaan naar de kennis en houding van burgers en ondernemers over Artificiële Intelligentie (AI).
Kijken als een klant? Maak een klantreis!
In het VNG-boekje Kijken als een klant #2 vertellen gemeenten over hoe zij werken aan klantgedreven dienstverlening. Alle mensen die aan het woord komen hebben één ding gemeen: ze zijn ervan overtuigd dat betere dienstverlening begint met leren kijken als een klant.
Wie ontwerpt de algoritmen?
In het trendcahier worden de vragen rond technologie en algoritmen vanuit verschillende invalshoeken belicht.
Ab van Ravestein, voorzitter Manifestgroep: ‘Afspraken boven standaarden boven voorzieningen’
De drie agenda’s (Nederland Digitaal, NL DIGIbeter en Nederland Digitaal Veilig) raken in meer of mindere mate het werkveld van de uitvoeringsorganisaties. "Wij delen de doelstellingen, waarbij wij meer praten vanuit dienstverlening dan vanuit digitalisering", zegt Ab van Ravestein, voorzitter van de Manifestgroep.
Permanent bèta
Innovatie hoort voor Raymond Knops in de categorie ‘houding’. “Dus als we het hebben over digitalisering, dan is dat een houding van ‘permanent bèta’. Twee jaar geleden wist ik ook niet wat permanent bèta was. Maar het is gewoon een houding van stapsgewijs dingen beter doen."
De persoonsdatakluis en regie op eigen gegevens
Henk Bos, Marjan Schnetz en René Veldwijk pleiten voor een persoonsdatakluis, ook wel genoemd digikluis. Met zo’n digitale kluis krijgt de burger regie op de eigen persoonsgegevens, want de burger heeft de sleutel van de eigen digikluis.
ECP Jaarcongres: veel aandacht voor ethiek en digitalisering
Tijdens het ECP Jaarcongres op 15 november 2018 leverde de directie Informatiesamenleving en Overheid (I&O) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verschillende bijdragen, waaronder een sessie van Anja Lelieveld (programmamanager Digitale Overheid) over ethiek en digitalisering, samen met wetenschap en bedrijfsleven.
MijnOverheid voor iedereen
Stel de gebruiker écht centraal bij de verdere ontwikkeling van MijnOverheid en de Berichtenbox. Dat is een van de grote opdrachten voor MijnOverheid vanuit de agenda voor de Digitale Overheid NL DIGIbeter.
“We moeten vooral nieuwsgierig zijn”
Rob de Werd, directielid Informatiesamenleving en Overheid ziet de wereld om zich heen in een hoog tempo veranderen. "De technologisering gaat razendsnel en daar moeten en willen we als overheid iets mee." Een gesprek over een andere manier van werken, innoveren, uitproberen maar vooral nieuwsgierig willen zijn.