‘Verbeter de kaart’: het BGT terugmeldsysteem
`Verbeter de kaart´ is het nieuwe terugmeldsysteem van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Met dit systeem kunnen gebruikers van de BGT vermoedelijke fouten op een laagdrempelige manier melden.
Molenwaard digitaal én dichtbij
Het is de eerste gemeente ter wereld zonder gemeentehuis – in Molenwaard worden alle gemeentezaken digitaal afgehandeld, óf bij de mensen thuis. Deze innovatieve aanpak is ingeslagen als een bom. De gemeente werd genomineerd voor…
Pijnacker-Nootdorp zorgt voor digitaal gemak
In de meest recente ‘Benchmark digitale dienstverlening overheid’ van EY staat Pijnacker-Nootdorp op een twaalfde plek. Niet gek voor een gemeente van net iets meer dan 51.000 inwoners. Door Quita Hendrison “Digitalisering lijkt inmiddels volstrekt…
GBLT: gemak bij gebruik Berichtenbox
De komst van MijnOverheid Berichtenbox schept voor burgers een platform waarop veel overheidszaken centraal worden gepubliceerd en vastgelegd. Caroline Adriaanse van de GBLT vindt alleen daarom al dat je het voor die burgers zo gemakkelijk…
Van Webrichtlijnen naar DigiToegankelijk
Het Nederlandse beleid rond webrichtlijnen krijgt een sterkere focus op digitale toegankelijkheid - deze nieuwe fase is ingeluid met een nieuwe website: digitoegankelijk.nl.
Website Optimaal Digitaal online
De volgende mijlpaal van het (Doorbraak)project Massaal Digitaal is bereikt: het digitale platform Optimaal Digitaal is online gegaan. Optimaal Digitaal is opgezet om over de grenzen van de verschillende overheidsfamilies heen kennis te delen. Goede…
Interview Madeleine van Kempen, Gemeente Veere
Het gemeentehuis ligt niet centraal en sommige online diensten zijn flink goedkoper. Toch blijven veel inwoners van Veere naar de balies komen om hun zaken met de gemeente af te handelen. Veere wil niet anders,…
Interview Jacqueline Nieland (DUO)
DUO wil de dienstverlening zoveel mogelijk digitaliseren. Sinds kort doen ze aan Customer Journey Mining. Jacqueline Nieland, Innovatieadviseur Klantcontact.
Interview Hans Schreuder, gemeente Pijnacker-Nootdorp
De gemeente Pijnacker-Nootdorp geeft burgers en bedrijven een flinke zet richting digitalisering. Sommige diensten zijn alleen nog maar via het internet verkrijgbaar. Toch ligt de echte omslag volgens sr. projectleider Dienstverlening Hans Schreuder vooral bij…
Website Optimaal Digitaal online
De volgende mijlpaal van het (Doorbraak)project Massaal Digitaal is bereikt: het digitale platform Optimaal Digitaal is online gegaan. Optimaal Digitaal is opgezet om over de grenzen van de verschillende overheidsfamilies heen kennis te delen. Voorbeelden…
EZ bedient ondernemers optimaal digitaal
Stel je voor: een overheid die alle ondernemers 24/7 digitaal van dienst is. Eenvoudig, eenduidig, betrouwbaar en veilig en met slechts één inlogvoorziening en alle belangrijke stukken van de overheid in je eigen digitale postbus.…
Digitaal aangifte overlijden
VNG/KING werkt samen met de uitvaartbranche en een aantal pilotgemeenten aan één formulier waarmee begrafenisondernemers digitaal aangifte kunnen doen van overlijden. Dit formulier wordt centraal ontsloten via het Ondernemingsdossier. De begrafenisonderneming logt in met eHerkenning…