MijnOverheid voor Ondernemers
Ondernemers willen hun tijd vooral besteden aan ondernemen. De overheid kan de ondernemer daarbij helpen door de digitale contacten met de overheid makkelijker, persoonlijker en nog meer betrouwbaar te maken. Het verbeteren van de dienstverlening van de overheid aan ondernemers is een aandachtspunt met als doel de regeldruk te verminderen. Vanuit die gedachte wordt MijnOverheid voor Ondernemers (MOvO) gerealiseerd.
In 2019 is een succesvolle pilot uitgevoerd van MijnOverheid voor Ondernemers. Ondernemers hebben het concept getest en waardevolle input geleverd. In 2020 ligt de aandacht vooral op het ontwikkelen van een toegangspoort (presentatielaag) voor de berichtenvoorziening aan ondernemers. Vergelijkbaar met de digitale berichtenvoorziening voor burgers (Mijn Overheid).
Veilig communiceren (notificaties en berichten)
MijnOverheid voor Ondernemers biedt de mogelijkheid om veilig digitale berichten uit te wisselen tussen ondernemer en overheid, en zou de presentatielaag voor het Federatief Berichtenstelsel kunnen zijn en de Berichtenbox voor bedrijven.
Wie werken eraan mee?
Opdrachtgever voor MijnOverheid voor Ondernemers is het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. Voor de pilot was de hoofdopdrachtnemer KVK, die de basis samen met Logius, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, ITL, gemeenten, VNG, UWV en Belastingdienst ontwikkelde. En vooral samen met ondernemers.
De pilot MOvO 2019 is inmiddels succesvol afgerond. Het ministerie van BZK heeft opdracht gegeven aan Logius om samen met KVK een plan van aanpak te maken voor de doorontwikkeling. Voor meer informatie, mail naar account@kvk.nl.
Uitgelicht
Meer gebruik van DigiD in 2020
Het aantal actieve DigiD’s is in 2020 met ruim 20% gestegen, naar ruim 18 miljoen gebruikers. Ook het aantal authenticaties steeg met bijna 20%, naar ruim 400 miljoen.