Optimaal Digitaal is…
Samen met bondgenoten voelen wat klanten voelen. Twee nieuwe tips met praktijkvoorbeelden om de digitale weg naar de overheid te stimuleren onder burgers en bedrijven.
Start marktconsultatie eID
Vandaag is de marktconsultatie voor elektronische identificatie (eID) gestart. De marktconsultatie heeft als doel te inventariseren of private organisaties elektronische identificatiemiddelen kunnen leveren die passen bij de eisen en wensen van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
Verslag Ambassadeurs Digitale Overheid
In de eerste helft van 2017 hebben de Ambassadeurs Digitale Overheid in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties en bureau Digicommissaris een rondgang langs gemeenten gemaakt. In die rondgang hebben ze met gemeentebestuurders over de (digitale) dienstverlening aan hun inwoners en ondernemers gesproken.
Alert Online campagne – Cybersecurity Helden
Iedereen loopt risico om gehackt te worden. Door een valse e-mail, een foute software-update of een nepwebsite. Alert Online wil Nederland online veiliger maken. Cybersecurity is namelijk een verantwoordelijkheid van iedereen. Door zelf het heft in handen te nemen, alert te zijn en anderen te helpen, kan iedereen een Cybersecurity Held zijn!
Terugblik Maak het Bruikbaar Festival 2017
Gebruiker Centraal kijkt tevreden terug op een succesvol Maak het Bruikbaar Festival 2017. Een terugblik op de dag met foto's en de presentaties van de workshops, vindt u op de website van Gebruiker Centraal.
Duitse inlogmiddel als eerste klaar voor eIDAS
Nederlandse publieke organisaties en private organisaties met een publieke taak hebben nog maar één jaar om te voldoen aan de Europese eIDAS verordening. Vanaf 29 september 2018 moeten Europese burgers en bedrijven kunnen inloggen met hun eigen nationale inlogmiddel.
Nieuwe toegankelijkheidsverklaring
Met de toegankelijkheidsverklaring leggen overheidsorganisaties verantwoording af over de toegankelijkheid van hun digitale kanalen. Om beter aan te sluiten bij de Europese richtlijn en om de verklaring gebruiksvriendelijker te maken, hebben het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Logius het bestaande Nederlandse model verbeterd en vereenvoudigd.
Focus op verbeteren digitale dienstverlening in 2018
In 2018 staat het verder verbeteren van de digitale dienstverlening van de overheid op agenda. Dat staat in de Prinsjesdagstukken 2017. Betrouwbaarheid en veiligheid garanderen bij digitaal zaken doen, zijn daarbij belangrijke thema’s.
Labomgeving voor Linked data bij PDOK
Publieke Dienstverlening op de kaart (PDDOK) heeft een Labomgeving waarin zij verkennen welke mogelijkheden er bestaan met linked geodata. Op deze labomgeving kunt u nagaan hoe linked data beter bruikbaar gemaakt kan worden en welke technieken u daarvoor het beste kan inzetten.
Digital Trust Centre geeft ondernemers advies over cybersecurity
De overheid lanceert volgend jaar een Digital Trust Centre (DTC) waarin met ondernemers samen wordt gewerkt aan digitale veiligheid. Ook biedt het DTC aan het bedrijfsleven informatie over dreigingen en advies over maatregelen. Minister Kamp van Economische Zaken maakte de oprichting van het DTC mede namens de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie in een Kamerbrief bekend.
Verbetering dienstverlening buitenlandse ondernemers
Onlangs is de vernieuwde website van Business.gov.nl gelanceerd als informatiepunt van de Nederlandse overheid voor buitenlandse ondernemers. Deze website is een fusie en doorontwikkeling van answerforbusiness.nl en startup.ondernemersplein.nl.
Tips voor betere communicatie met laaggeletterden
De Academie voor Overheidscommunicatie geeft tips voor betere communicatie met laaggeletterden. Ruim 27% van de Nederlanders heeft weinig tot geen digitale vaardigheden. 2,5 Miljoen Nederlanders van boven de 16 heeft grote moeite met lezen en schrijven.