Achtergrondartikelen voor Gebruiker Centraal Op weg naar een digitaal toegankelijke overheid1 oktober 2020Vanaf woensdag 23 september 2020 moeten alle overheidswebsites aan de toegankelijkheidseisen voldoen. Of ze moeten maatregelen nemen om toegankelijk te worden. Lukt dit bij alle overheidsinstanties? Welke stappen moeten organisaties zetten om de toegankelijkheidsdoelen te bereiken? Ontoegankelijke overheidswebsites melden1 oktober 2020Voortaan kunnen mensen ontoegankelijke overheidswebsites melden bij Logius. Bijvoorbeeld wanneer er geen toegankelijkheidsverklaring is gepubliceerd. Logius gaat de melding dan in behandeling nemen. Zorgen dat zoveel mogelijk mensen CoronaMelder kunnen en willen gebruiken28 juli 20201 september is het de bedoeling dat CoronaMelder van het ministerie van VWS live gaat. Joris Leker en Maike Klip werken samen met collega’s vanuit het bouwteam aan de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid. De lat ligt hoog. Zoveel mogelijk mensen moeten de app kunnen en willen gebruiken. Hoe pakken ze dat aan? En welke lessen kunnen we daarvan leren? “Bedenk dat je veel mensen uitsluit met een ontoegankelijke website”8 juni 2020De wettelijke verplichting ‘digitale toegankelijkheid overheid’ gaat in per 23 september 2020. Dit betekent dat alle websites van alle overheidsinstanties de toegankelijkheidsnormen vanaf die datum moeten toepassen. Dat lijkt een hele klus maar is dat ook zo? Digitale vaardigheden oefenen met Marktplaats1 maart 2020Er zijn tal van initiatieven om mensen te helpen die naast laaggeletterd ook moeite hebben met digitale vaardigheden. Tijdens het Tel mee met taal Congres kwamen zowel vernieuwende als beproefde concepten voorbij. Digitale Overheid was erbij en sprak met verschillende organisaties die zich inzetten voor betere digitale vaardigheden waaronder de camouflage cursus ‘(ver)kopen via Marktplaats’. ‘Toegankelijkheid is een randvoorwaarde om iedereen te kunnen laten meedoen’19 september 2019Raph de Rooij houdt zich al bijna 20 jaar bezig met digitale toegankelijkheid. Sinds maart 2018 als beleidsmedewerker bij het ministerie van BZK. ‘Ik raakte er gaandeweg van overtuigd dat voor de oplossing van het toegankelijkheidsvraagstuk meer nodig was dan enkel het toetsen van websites.’ In gesprek met een man met een missie. You Rule!21 juni 2019"You rule!". Met die woorden werd de eerste werksessie 'Fatsoenlijk Digitaliseren #Hoedan?!' van Gebruiker Centraal afgesloten. Voor de deelnemers is het duidelijk: "Wij bepalen welke knelpunten er opgelost en uitgewerkt moeten worden om te komen tot een nieuwe aanpak van fatsoenlijk digitaliseren binnen de overheid." Terugblik Congres Digitale Toegankelijkheid 201924 mei 2019Op het 6e Nationaal Congres Digitale Toegankelijkheid werden de deelnemers in één dag bijgepraat over de toegankelijkheid van websites en apps voor mensen met een functiebeperking. Centraal thema van het congres was digitale inclusie. ‘Fatsoenlijk digitaliseren wordt de nieuwe norm’15 mei 2019Fatsoenlijk digitaliseren. Gebruiker Centraal gaat er mee aan de slag. Want de gebruiker centraal stellen en daarbij ook zorgen voor fatsoenlijke diensten vraagt om een andere manier van kijken naar de digitale dienstverlening van de overheid. Victor Zuydweg ziet het één als een logisch vervolg van het ander. Toegankelijkheid: complexer dan je denkt21 februari 2019Willem Pieterson gaat in zijn blog op iBestuur in op de complexiteit van toegankelijkheid en hij verwijst naar de aandacht die er nu is voor de toegankelijkheid van overheidsdienstverlening. Ga naar pagina 1 Ga naar pagina 2 Vorige
Op weg naar een digitaal toegankelijke overheid1 oktober 2020Vanaf woensdag 23 september 2020 moeten alle overheidswebsites aan de toegankelijkheidseisen voldoen. Of ze moeten maatregelen nemen om toegankelijk te worden. Lukt dit bij alle overheidsinstanties? Welke stappen moeten organisaties zetten om de toegankelijkheidsdoelen te bereiken?
Ontoegankelijke overheidswebsites melden1 oktober 2020Voortaan kunnen mensen ontoegankelijke overheidswebsites melden bij Logius. Bijvoorbeeld wanneer er geen toegankelijkheidsverklaring is gepubliceerd. Logius gaat de melding dan in behandeling nemen.
Zorgen dat zoveel mogelijk mensen CoronaMelder kunnen en willen gebruiken28 juli 20201 september is het de bedoeling dat CoronaMelder van het ministerie van VWS live gaat. Joris Leker en Maike Klip werken samen met collega’s vanuit het bouwteam aan de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid. De lat ligt hoog. Zoveel mogelijk mensen moeten de app kunnen en willen gebruiken. Hoe pakken ze dat aan? En welke lessen kunnen we daarvan leren?
“Bedenk dat je veel mensen uitsluit met een ontoegankelijke website”8 juni 2020De wettelijke verplichting ‘digitale toegankelijkheid overheid’ gaat in per 23 september 2020. Dit betekent dat alle websites van alle overheidsinstanties de toegankelijkheidsnormen vanaf die datum moeten toepassen. Dat lijkt een hele klus maar is dat ook zo?
Digitale vaardigheden oefenen met Marktplaats1 maart 2020Er zijn tal van initiatieven om mensen te helpen die naast laaggeletterd ook moeite hebben met digitale vaardigheden. Tijdens het Tel mee met taal Congres kwamen zowel vernieuwende als beproefde concepten voorbij. Digitale Overheid was erbij en sprak met verschillende organisaties die zich inzetten voor betere digitale vaardigheden waaronder de camouflage cursus ‘(ver)kopen via Marktplaats’.
‘Toegankelijkheid is een randvoorwaarde om iedereen te kunnen laten meedoen’19 september 2019Raph de Rooij houdt zich al bijna 20 jaar bezig met digitale toegankelijkheid. Sinds maart 2018 als beleidsmedewerker bij het ministerie van BZK. ‘Ik raakte er gaandeweg van overtuigd dat voor de oplossing van het toegankelijkheidsvraagstuk meer nodig was dan enkel het toetsen van websites.’ In gesprek met een man met een missie.
You Rule!21 juni 2019"You rule!". Met die woorden werd de eerste werksessie 'Fatsoenlijk Digitaliseren #Hoedan?!' van Gebruiker Centraal afgesloten. Voor de deelnemers is het duidelijk: "Wij bepalen welke knelpunten er opgelost en uitgewerkt moeten worden om te komen tot een nieuwe aanpak van fatsoenlijk digitaliseren binnen de overheid."
Terugblik Congres Digitale Toegankelijkheid 201924 mei 2019Op het 6e Nationaal Congres Digitale Toegankelijkheid werden de deelnemers in één dag bijgepraat over de toegankelijkheid van websites en apps voor mensen met een functiebeperking. Centraal thema van het congres was digitale inclusie.
‘Fatsoenlijk digitaliseren wordt de nieuwe norm’15 mei 2019Fatsoenlijk digitaliseren. Gebruiker Centraal gaat er mee aan de slag. Want de gebruiker centraal stellen en daarbij ook zorgen voor fatsoenlijke diensten vraagt om een andere manier van kijken naar de digitale dienstverlening van de overheid. Victor Zuydweg ziet het één als een logisch vervolg van het ander.
Toegankelijkheid: complexer dan je denkt21 februari 2019Willem Pieterson gaat in zijn blog op iBestuur in op de complexiteit van toegankelijkheid en hij verwijst naar de aandacht die er nu is voor de toegankelijkheid van overheidsdienstverlening.