Omzeilende links

  • Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale­overheid.nl

Logo Rijksoverheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Home› Onderwerpen Europa | Internationaal Berichten

Europa | Internationaal

This topic contains 8 items.

  • Overzicht
  • Inhoud
  • Europees beleid
  • European coalition of the willing
  • Ontwikkelingen buiten Europa
  • Single Digital Gateway
  • Tallinn-verklaring eOverheid Europa
  • Europese wet- en regelgeving
  • Achtergrondartikelen
  • Nieuws
  • Evenementen

Digitale overheidsdiensten rond life events in heel Europa verbeterd

Nieuws 24 september 2020

Uit de eGovernement Benchmark van de Europese Commissie blijkt dat de digitale overheidsdienstverlening rond 8 life events in de afgelopen 2 jaar binnen Europa is verbeterd. Nederland behoort tot de landen die het beter dan gemiddeld doen. Wel zakt Nederland één plaats terug in de ranglijst naar de 10e positie.

Criteria

De benchmark meet de ontwikkeling aan de hand van 4 belangrijke criteria:

  • Gebruikersgerichtheid – in hoeverre zijn diensten digitaal beschikbaar? Hoe gebruiksvriendelijk zijn deze diensten? En zijn diensten ook mobiel beschikbaar?
  • Transparantie: krijgt een gebruiker informatie over de voortgang? En wordt duidelijk waarvoor zijn persoonsgegevens gebruikt worden?
  • Cross-border beschikbaarheid: de beschikbaarheid van online diensten voor burgers uit andere EU-landen.
  • Technologische factoren: welke technologische faciliteiten zijn er beschikbaar?

Keuzes

Koplopers in deze index zijn Malta, Estland, Oostenrijk en Letland. Nederland heeft de 10e positie, in 2019 nog 9e. Dat heeft overigens voor een deel te maken met keuzes die gemaakt geworden voor dienstverlening. Sommige digitale diensten kunnen niet helemaal digitaal worden afgenomen, en dat is wat de benchmark meet. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van een horecavergunning of het aanmelden voor de basisregistratie personen, moet een persoon eerste ‘fysiek’ langs bij de gemeente. Ook bij bepaalde diensten op het sociaal domein kiest de Nederlandse overheid soms bewust voor een fysiek gesprek.

Uitdagingen

Digitale dienstverlening over grenzen heen blijft een speerpunt voor de Europese Unie. Vooral de acceptatie van buitenlandse eID’s blijft achter. Ook cyberveiligheid blijft een uitdaging.

Lees meer over de eGovernment Benchmark 2020 (Engels). Onder aan de pagina vindt u onder andere de factsheet per land, daar leest u meer over de Nederlandse scores.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

    Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Geeft u deze dan door via het contactformulier.

    Andere vragen?

    DigiD helpdesk

    digid.nl/hulp

    eHerkenning helpdesk

    eherkenning.nl/vraag-antwoord

    MijnOverheid / Berichtenbox

    mijn.overheid.nl/vragen

    Gerelateerde content

    Wellicht ook interessant voor u:

    • Europa | internationaal
    • Nederland negende in Europese eGovernment Benchmark
    • DigiD erkend als Europees inlogmiddel
    • (Engelstalige)Samenvatting in Infograpic

    Nieuwsbrief

    Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.
    Digitaleoverheid.nl
    Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

    Service

    • Contact
    • RSS
    • Nieuwsbrief Digitale Overheid
    • Social Media
    • Sitemap

    Over deze site

    • Over Digitale Overheid
    • Copyright
    • Privacy
    • Toegankelijkheidsverklaring

    English

    • This site in English