Een gebruiksvriendelijke online overheid
Het manifest Gebruiker Centraal bevat vijf ontwerpprincipes voor een gebruiksvriendelijke online overheid. Voor iedereen. Het doel van het manifest is de dienstverlening van de overheid te verbeteren, drempels en kosten te verlagen en fouten te vermijden.
Kennisdelen én samenwerken
Het past wel bij KleinLef. Dit samenwerkingsverband van kleine uitvoeringsorganisaties heeft de ondersteuning kleinschalig georganiseerd. Met één secretaris, Ellis Lamfers, die coördineert, communiceert en verbindt. Ze organiseert bijeenkomsten, is secretaris van het dagelijks bestuur, ze…
Vertrouwen in generieke voorzieningen digitaal zakendoen
De generieke voorzieningen waarmee het ministerie van Economische Zaken de Nederlandse ondernemer zorgeloos, veilig en betrouwbaar digitaal wil bedienen, krijgen steeds meer vorm. De doorontwikkeling hiervan door het programma e-Dienstverlening Uitvoering (eDU) geeft bovendien veel…
Minister Kamp presenteert nieuwe Digitale Agenda
Minister Kamp (EZ) heeft de nieuwe Digitale Agenda aangeboden aan de Tweede Kamer. Het thema van deze agenda is vernieuwen, vertrouwen, versnellen. Het kabinet stimuleert met deze agenda de digitale transitie in met name de domeinen industrie, zorg, energie en mobiliteit.
‘Verbeter de kaart’: het BGT terugmeldsysteem
`Verbeter de kaart´ is het nieuwe terugmeldsysteem van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Met dit systeem kunnen gebruikers van de BGT vermoedelijke fouten op een laagdrempelige manier melden.
Molenwaard digitaal én dichtbij
Het is de eerste gemeente ter wereld zonder gemeentehuis – in Molenwaard worden alle gemeentezaken digitaal afgehandeld, óf bij de mensen thuis. Deze innovatieve aanpak is ingeslagen als een bom. De gemeente werd genomineerd voor…
Pijnacker-Nootdorp zorgt voor digitaal gemak
In de meest recente ‘Benchmark digitale dienstverlening overheid’ van EY staat Pijnacker-Nootdorp op een twaalfde plek. Niet gek voor een gemeente van net iets meer dan 51.000 inwoners. Door Quita Hendrison “Digitalisering lijkt inmiddels volstrekt…
GBLT: gemak bij gebruik Berichtenbox
De komst van MijnOverheid Berichtenbox schept voor burgers een platform waarop veel overheidszaken centraal worden gepubliceerd en vastgelegd. Caroline Adriaanse van de GBLT vindt alleen daarom al dat je het voor die burgers zo gemakkelijk…
Van Webrichtlijnen naar DigiToegankelijk
Het Nederlandse beleid rond webrichtlijnen krijgt een sterkere focus op digitale toegankelijkheid - deze nieuwe fase is ingeluid met een nieuwe website: digitoegankelijk.nl.
Website Optimaal Digitaal online
De volgende mijlpaal van het (Doorbraak)project Massaal Digitaal is bereikt: het digitale platform Optimaal Digitaal is online gegaan. Optimaal Digitaal is opgezet om over de grenzen van de verschillende overheidsfamilies heen kennis te delen. Goede…
Interview Madeleine van Kempen, Gemeente Veere
Het gemeentehuis ligt niet centraal en sommige online diensten zijn flink goedkoper. Toch blijven veel inwoners van Veere naar de balies komen om hun zaken met de gemeente af te handelen. Veere wil niet anders,…
Interview Jacqueline Nieland (DUO)
DUO wil de dienstverlening zoveel mogelijk digitaliseren. Sinds kort doen ze aan Customer Journey Mining. Jacqueline Nieland, Innovatieadviseur Klantcontact.