Hackathon Kamer van Koophandel groot succes
De Kamer van Koophandel organiseerde op 2 en 3 september een hackathon in Den Haag. In teamverband werden ruim 200 zzp’ers, studenten en ondernemers met kennis op het gebied van ICT en data uitgedaagd om…
LinkedIn discussiegroep voor zzp’ers en mkb’ers
Het ministerie van Financiën maakt voor het eerst gebruik van een LinkedIn-groep om individuele zzp’ers en mkb’ers te vragen naar hun mening over de financiële dienstverlening. Het belangrijkste doel van de consultatie en LinkedIn-groep is…
“Spreek de taal van de gebruiker”
De website Optimaal Digitaal doet mee aan de “Week van de alfabetisering” met een aantal tips voor duidelijk taalgebruik.
Informatieveiligheid begint bij jezelf
Ruud de Vries, wethouder van de gemeente Vlaardingen én Ambassadeur Gemeentelijke Overheid van het Bureau van de Digicommissaris, maakt zich sterk voor het bewustzijn rondom informatieveiligheid.
‘Burger centraal’ bij Financieel Paspoort
De Stichting Financieel Paspoort heeft 30 augustus jl. de routekaart ‘de Burger centraal’ overhandigd aan staatssecretaris Klijnsma (Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Het Financieel Paspoort is bedoeld om het financieel bewustzijn van burgers te verhogen door…
Toolkit Nederland Digitaliseert
Er is een toolkit ontwikkeld waarmee overheidspartijen en bedrijven digitale dienstverlening kunnen promoten. Overheidspartijen bundelen de krachten en stemmen de communicatie over digitale voorzieningen beter op elkaar af. Zodat burgers en bedrijven de samenhang overzien…
Digitale dienstverlening overheid onder de loep
Het digitaliseren van de dienstverlening van de overheid staat als belangrijk punt opgenomen in het regeerakkoord van het huidige kabinet. De doelstelling is dat iedere burger en ondernemer in 2017 online aanvragen kan indienen. Is…
Dilemma’s en kansen: Digitale overheid van de Toekomst
Hoe kunnen innovatieve en technologische ontwikkelingen bijdragen aan een betere digitale overheid? Op 27 en 28 september verkent ICTU met experts uit de overheid de grenzen en de mogelijkheden van de Digitale overheid van de…
Berichtenbox voor bedrijven: goed voorbeeld doet goed volgen
Het ministerie van Economische Zaken wil ondernemend Nederland zorgeloos, veilig en betrouwbaar digitaal bedienen. Door bijvoorbeeld berichten en documenten vanuit de overheid aan te bieden via de Berichtenbox voor bedrijven. De regering heeft de ambitie…
Een gebruiksvriendelijke online overheid
Het manifest Gebruiker Centraal bevat vijf ontwerpprincipes voor een gebruiksvriendelijke online overheid. Voor iedereen. Het doel van het manifest is de dienstverlening van de overheid te verbeteren, drempels en kosten te verlagen en fouten te vermijden.
Kennisdelen én samenwerken
Het past wel bij KleinLef. Dit samenwerkingsverband van kleine uitvoeringsorganisaties heeft de ondersteuning kleinschalig georganiseerd. Met één secretaris, Ellis Lamfers, die coördineert, communiceert en verbindt. Ze organiseert bijeenkomsten, is secretaris van het dagelijks bestuur, ze…
Vertrouwen in generieke voorzieningen digitaal zakendoen
De generieke voorzieningen waarmee het ministerie van Economische Zaken de Nederlandse ondernemer zorgeloos, veilig en betrouwbaar digitaal wil bedienen, krijgen steeds meer vorm. De doorontwikkeling hiervan door het programma e-Dienstverlening Uitvoering (eDU) geeft bovendien veel…