Achtergrondartikelen voor Digitale inclusie Samenwerken aan een digitale bronidentiteit11 januari 2021We doen steeds meer online: dingen kopen, betalen, gegevens uitwisselen. Om dat op een veilige en betrouwbare manier te doen, ontwikkelen DGOO en RvIG een digitale bronidentiteit. Wat dat is en waarom dat belangrijk is, vertellen Wouter Welling, Coördinator Digitale Identiteit (ministerie van BZK) en Michiel van der Veen, directeur Innovatie & Ontwikkeling (RvIG). Op weg naar een digitaal toegankelijke overheid1 oktober 2020Vanaf woensdag 23 september 2020 moeten alle overheidswebsites aan de toegankelijkheidseisen voldoen. Of ze moeten maatregelen nemen om toegankelijk te worden. Lukt dit bij alle overheidsinstanties? Welke stappen moeten organisaties zetten om de toegankelijkheidsdoelen te bereiken? Ontoegankelijke overheidswebsites melden1 oktober 2020Voortaan kunnen mensen ontoegankelijke overheidswebsites melden bij Logius. Bijvoorbeeld wanneer er geen toegankelijkheidsverklaring is gepubliceerd. Logius gaat de melding dan in behandeling nemen. Zorgen dat zoveel mogelijk mensen CoronaMelder kunnen en willen gebruiken28 juli 20201 september is het de bedoeling dat CoronaMelder van het ministerie van VWS live gaat. Joris Leker en Maike Klip werken samen met collega’s vanuit het bouwteam aan de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid. De lat ligt hoog. Zoveel mogelijk mensen moeten de app kunnen en willen gebruiken. Hoe pakken ze dat aan? En welke lessen kunnen we daarvan leren? “Bedenk dat je veel mensen uitsluit met een ontoegankelijke website”8 juni 2020De wettelijke verplichting ‘digitale toegankelijkheid overheid’ gaat in per 23 september 2020. Dit betekent dat alle websites van alle overheidsinstanties de toegankelijkheidsnormen vanaf die datum moeten toepassen. Dat lijkt een hele klus maar is dat ook zo? Informatiepunten Digitale Overheid: publieke dienstverleners helpen mensen die moeite hebben met digitale overheid6 maart 2020Er is een grote groep mensen voor wie het lastig digitaal zaken te doen met de overheid. De Informatiepunten Digitale Overheid bieden hulp vanuit bibliotheken door heel Nederland. Marcel Pellicaan programmamanager Digitale Inclusie vanuit de Manifestgroep: “We willen voorkomen dat mensen sociaal en maatschappelijk buitengesloten raken.” Digitale vaardigheden oefenen met Marktplaats1 maart 2020Er zijn tal van initiatieven om mensen te helpen die naast laaggeletterd ook moeite hebben met digitale vaardigheden. Tijdens het Tel mee met taal Congres kwamen zowel vernieuwende als beproefde concepten voorbij. Digitale Overheid was erbij en sprak met verschillende organisaties die zich inzetten voor betere digitale vaardigheden waaronder de camouflage cursus ‘(ver)kopen via Marktplaats’. ‘Grip op digitale toegankelijkheid begint bij bewustwording’13 januari 2020Als er één organisatie is die veel pdf’s produceert dan is het de Inspectie van het Onderwijs wel. Om precies te zijn 1000 per jaar. Een behoorlijke uitdaging om deze documenten toegankelijk te maken. Hoe doen ze dat? En wat werkt wel in de aanpak en wat juist niet? Marloes Neven is er speciaal voor aangesteld om de klus te klaren. ‘Toegankelijkheid is een randvoorwaarde om iedereen te kunnen laten meedoen’19 september 2019Raph de Rooij houdt zich al bijna 20 jaar bezig met digitale toegankelijkheid. Sinds maart 2018 als beleidsmedewerker bij het ministerie van BZK. ‘Ik raakte er gaandeweg van overtuigd dat voor de oplossing van het toegankelijkheidsvraagstuk meer nodig was dan enkel het toetsen van websites.’ In gesprek met een man met een missie. Superwrap schulden geeft input voor beleid26 juli 2019Een ‘Superwrap’ is een nieuwe methode om inzicht te krijgen in taaie vraagstukken. In dit geval Schulden. De programma’s Mens Centraal (Rijksoverheid), Regie op Gegevens (BZK) en Samen Organiseren (VNG Realisatie) hebben in de periode februari - mei 2019 samen met Public Partners een Superwrap over schulden gerealiseerd. Ga naar pagina 1 Ga naar pagina 2 Vorige
Samenwerken aan een digitale bronidentiteit11 januari 2021We doen steeds meer online: dingen kopen, betalen, gegevens uitwisselen. Om dat op een veilige en betrouwbare manier te doen, ontwikkelen DGOO en RvIG een digitale bronidentiteit. Wat dat is en waarom dat belangrijk is, vertellen Wouter Welling, Coördinator Digitale Identiteit (ministerie van BZK) en Michiel van der Veen, directeur Innovatie & Ontwikkeling (RvIG).
Op weg naar een digitaal toegankelijke overheid1 oktober 2020Vanaf woensdag 23 september 2020 moeten alle overheidswebsites aan de toegankelijkheidseisen voldoen. Of ze moeten maatregelen nemen om toegankelijk te worden. Lukt dit bij alle overheidsinstanties? Welke stappen moeten organisaties zetten om de toegankelijkheidsdoelen te bereiken?
Ontoegankelijke overheidswebsites melden1 oktober 2020Voortaan kunnen mensen ontoegankelijke overheidswebsites melden bij Logius. Bijvoorbeeld wanneer er geen toegankelijkheidsverklaring is gepubliceerd. Logius gaat de melding dan in behandeling nemen.
Zorgen dat zoveel mogelijk mensen CoronaMelder kunnen en willen gebruiken28 juli 20201 september is het de bedoeling dat CoronaMelder van het ministerie van VWS live gaat. Joris Leker en Maike Klip werken samen met collega’s vanuit het bouwteam aan de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid. De lat ligt hoog. Zoveel mogelijk mensen moeten de app kunnen en willen gebruiken. Hoe pakken ze dat aan? En welke lessen kunnen we daarvan leren?
“Bedenk dat je veel mensen uitsluit met een ontoegankelijke website”8 juni 2020De wettelijke verplichting ‘digitale toegankelijkheid overheid’ gaat in per 23 september 2020. Dit betekent dat alle websites van alle overheidsinstanties de toegankelijkheidsnormen vanaf die datum moeten toepassen. Dat lijkt een hele klus maar is dat ook zo?
Informatiepunten Digitale Overheid: publieke dienstverleners helpen mensen die moeite hebben met digitale overheid6 maart 2020Er is een grote groep mensen voor wie het lastig digitaal zaken te doen met de overheid. De Informatiepunten Digitale Overheid bieden hulp vanuit bibliotheken door heel Nederland. Marcel Pellicaan programmamanager Digitale Inclusie vanuit de Manifestgroep: “We willen voorkomen dat mensen sociaal en maatschappelijk buitengesloten raken.”
Digitale vaardigheden oefenen met Marktplaats1 maart 2020Er zijn tal van initiatieven om mensen te helpen die naast laaggeletterd ook moeite hebben met digitale vaardigheden. Tijdens het Tel mee met taal Congres kwamen zowel vernieuwende als beproefde concepten voorbij. Digitale Overheid was erbij en sprak met verschillende organisaties die zich inzetten voor betere digitale vaardigheden waaronder de camouflage cursus ‘(ver)kopen via Marktplaats’.
‘Grip op digitale toegankelijkheid begint bij bewustwording’13 januari 2020Als er één organisatie is die veel pdf’s produceert dan is het de Inspectie van het Onderwijs wel. Om precies te zijn 1000 per jaar. Een behoorlijke uitdaging om deze documenten toegankelijk te maken. Hoe doen ze dat? En wat werkt wel in de aanpak en wat juist niet? Marloes Neven is er speciaal voor aangesteld om de klus te klaren.
‘Toegankelijkheid is een randvoorwaarde om iedereen te kunnen laten meedoen’19 september 2019Raph de Rooij houdt zich al bijna 20 jaar bezig met digitale toegankelijkheid. Sinds maart 2018 als beleidsmedewerker bij het ministerie van BZK. ‘Ik raakte er gaandeweg van overtuigd dat voor de oplossing van het toegankelijkheidsvraagstuk meer nodig was dan enkel het toetsen van websites.’ In gesprek met een man met een missie.
Superwrap schulden geeft input voor beleid26 juli 2019Een ‘Superwrap’ is een nieuwe methode om inzicht te krijgen in taaie vraagstukken. In dit geval Schulden. De programma’s Mens Centraal (Rijksoverheid), Regie op Gegevens (BZK) en Samen Organiseren (VNG Realisatie) hebben in de periode februari - mei 2019 samen met Public Partners een Superwrap over schulden gerealiseerd.