• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Digitale inclusie›Interactiestrategie›Interactie gericht op context mens

Interactie gericht op context mens

Interactie is de context tussen overheid en mensen (in hun verschillende rollen) om een resultaat te bereiken. Dat kan bijvoorbeeld het beantwoorden van een vraag zijn maar ook het aanvragen van een dienst of product of het voldoen aan plichten.

Voldoen aan de interactiebehoeftes

De beste interactie komt tot stand door, vanuit het te bereiken maatschappelijke resultaat van een overheidsorganisatie of keten, zoveel als mogelijk te voldoen aan de interactiebehoeftes (vertrouwen, persoonlijke benadering en gemak). Om te kunnen toetsen of interactie voldoet aan de interactiebehoeftes, moeten overheidsdienstverleners zich eerst afvragen ‘Wat de context van de klant is’ en ‘Wat de bijdrage van de klant aan het interactieresultaat moet zijn’. Wordt er gekeken vanuit deze twee fundamentele invalshoeken naar de interactie dan zien wij de basiskenmerken van overheidsinteractie:

  1. de context van de klant is standaard en alles voor de interactie wordt gedaan door de overheid;
  2. de context van de klant is standaard en de klant moet alles voor de interactie zelf doen;
  3. de context van de klant is specifiek en alles voor de interactie wordt gedaan door de overheid;
  4. de context van de klant is specifiek en alles voor de interactie moet de klant zelf doen.

 

schema met pijlen

 

Initiatieven voor de verbetering van interactie kunnen via de Interactiestrategie vanuit de klantcontext worden geanalyseerd. Daardoor kunnen overheidsdienstverleners (vanuit interactiebehoeftes) betere keuzes voor interactievormen maken. De interactie is immers zeer bepalend voor het beeld van de overheid (en daarmee ook het succes).

Gemeenschappelijk denkraam voor transitie

Het raamwerk objectiveert interacties in termen van context en bijdrage van de klant aan de interactie. Door vanuit het bovengeschetste raamwerk te kijken naar interacties, beschikt de overheid voor het eerst over een gemeenschappelijke benadering van interactiedenken. Deze benadering, toegepast op concrete interactiecases, maakt het voor de overheid mogelijk om vanuit een werkelijk lerende strategie een transitie in te zetten richting overheidsinteractie op basis van klantbehoeften.

Interactiestrategie

  • Interactie gericht op context mens
  • Contact Interactiestrategie

1 document

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English