• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home› Digitale inclusie› Gebruiker Centraal› Nieuws›Gartner: 10 techtrends voor overheidsorganisaties in 2022

Gartner: 10 techtrends voor overheidsorganisaties in 2022

Nieuwe ontwikkelingen 1 maart 2022

Van het nemen van beslissingen met AI tot versnelde modernisering: onderzoeksbureau Gartner adviseert overheidsorganisaties om de volgende 10 techtrends op te nemen in hun strategie voor 2022 en daarna.

Snel inspelen op veranderingen

Gartner voorspelt dat overheidsorganisaties hun processen, IT-systemen en teams steeds meer als een modulair bouwpakket gaan inrichten (1). Met zo’n doos vol legoblokken kun je telkens nieuwe samenstellingen maken. En dat zorgt ervoor dat overheden veel sneller in kunnen spelen op veranderende behoeften van burgers.

De sterke opkomst van XaaS, Anything as a Service (2), sluit aan op die flexibele en schaalbare benadering. In plaats van lokaal aanwezige software gebruik je dan diensten via de cloud. Gartner noemt ook CMaaS, Case Management as a Service (3), als trend voor overheidsorganisaties in de komende jaren.

Meer doen met data

Kunstmatige intelligentie en data zullen volgens Gartner steeds meer gebruikt worden als ondersteuning bij het nemen van beslissingen (4). Gartner denkt ook dat overheidsorganisaties hun data steeds systematischer gaan delen en hergebruiken (5).

Automatisering, modernisering en cyberveiligheid

Steeds meer overheden zullen aan de slag gaan met hyperautomatisering (6). Bij dit proces combineer je technologieën zoals AI, tools en platformen om snel processen te identificeren die geautomatiseerd kunnen worden – en dat doe je dan ook.

Gartner constateert daarnaast dat veel verouderde systemen de grotere belasting tijdens de pandemie van de afgelopen 2 jaar niet aankonden. Om dit in de toekomst te voorkomen, zullen organisaties het moderniseren van verouderde systemen als een continue activiteit gaan zien (7).

Ook voortdurend nodig in de komende jaren: aandacht voor informatieveiligheid (8). Cybersecurity heeft een menselijke component. Daar moeten organisaties volgens Gartner aan werken door het bewustzijn en de kennis van de eigen medewerkers te vergroten.

Veranderende dienstverlening

Bij een total experience-strategie (TX) kijk je niet naar de afzonderlijke beleving van burgers en van medewerkers, maar combineer je hun ervaringen (9). En je geeft prioriteit aan verbeteringen in processen en systemen die zowel medewerkers als burgers helpen. Volgens Gartner zullen overheden deze strategie de komende 2 jaar moeten toepassen om hun digitale dienstverlening te blijven verbeteren.

Een laatste trend is de opkomst van ecosystemen rond de digitale identiteit (10). Gartner voorspelt dat minstens 1 op de 3 nationale overheden in 2024 een digitale identiteit zal aanbieden. De reikwijdte van digitale identiteiten en de uitdagingen die ermee gepaard gaan, zullen de komende jaren snel toenemen.

Meer weten?

  • Lees meer over de trends voor 2022 op de website van Gartner
  • Bekijk de trends van 2021
Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op Twitter
  •  Deel op LinkedIn

Gebruiker Centraal

Regie op Gegevens

Regie op gegevens: Zelf gegevens delen, veilig en betrouwbaar!

Nieuwsbrief

Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.

Contact

Stuur een e-mail naar regieopgegevens@ictu.nl

@regieopgegevens

Volg ons op Twitter!

Pleiocommunity Regie op Gegevens

Bezoek de community op Pleio: rog.pleio.nl

4 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven info@antwoordvoorbedrijven.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English