• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home› Digitale inclusie› Gebruiker Centraal› Berichten

Achtergrond

Op weg naar een digitaal toegankelijke overheid

Toegankelijkheid

Gepubliceerd op 1 oktober 2020

Vanaf woensdag 23 september 2020 moeten alle overheidswebsites aan de toegankelijkheidseisen voldoen. Of ze moeten maatregelen daarvoor nemen. Welke stappen moeten organisaties zetten?

Illustratie van iemand die slechtziend is achter een computer.

Ontoegankelijke overheidswebsites melden

Toegankelijkheid

Gepubliceerd op 1 oktober 2020

Voortaan kunnen mensen ontoegankelijke overheidswebsites melden bij Logius. Bijvoorbeeld wanneer er geen toegankelijkheidsverklaring is gepubliceerd.

Link naar Ontoegankelijke overheidswebsites melden

CoronaMelder zo gebruiksvriendelijk als mogelijk maken

Gebruiker centraal

Gepubliceerd op 28 juli 2020

Joris Leker en Maike Klip werkten aan de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van Coronamelder. Hoe pakken ze dat aan? En welke lessen kunnen we daarvan leren?

Afbeelding die laat zien hoe de telefoon van een vader die met zijn dochter op de bank zit, via Bluetooth contact maakt met een vrouw die langsloopt.

“Bedenk dat je veel mensen uitsluit met een ontoegankelijke website”

Digitale inclusie

Gepubliceerd op 8 juni 2020

Alle websites van alle overheidsinstanties moeten aan de toegankelijkheidsnormen voldoen. Dat lijkt een hele klus maar is dat ook zo?

Link naar “Bedenk dat je veel mensen uitsluit met een ontoegankelijke website”

Digitale vaardigheden oefenen met Marktplaats

Digitale inclusie

Gepubliceerd op 1 maart 2020

Veel initiatieven helpen mensen die laaggeletterd zijn en moeite hebben met digitale vaardigheden. Zoals de camouflage cursus ‘(ver)kopen via Marktplaats’.

Cursisten aan het werk

‘Toegankelijkheid is een randvoorwaarde om iedereen te kunnen laten meedoen’

Digitaal toegankelijk

Gepubliceerd op 19 september 2019

Raph de Rooij houdt zich al bijna 20 jaar bezig met digitale toegankelijkheid. Sinds maart 2018 als beleidsmedewerker bij het ministerie van BZK. ‘Ik raakte er gaandeweg van overtuigd dat voor de oplossing van het toegankelijkheidsvraagstuk meer nodig was dan enkel het toetsen van websites.’ In gesprek met een man met een missie.

Foto van Raph de Rooij

You Rule!

Gebruiker Centraal

Gepubliceerd op 21 juni 2019

"You rule!". Met die woorden werd de eerste werksessie 'Fatsoenlijk Digitaliseren #Hoedan?!' van Gebruiker Centraal afgesloten. Voor de deelnemers is het duidelijk: "Wij bepalen welke knelpunten er opgelost en uitgewerkt moeten worden om te komen tot een nieuwe aanpak van fatsoenlijk digitaliseren binnen de overheid."

Link naar You Rule!

Terugblik Congres Digitale Toegankelijkheid 2019

NL DIGIbeter

Gepubliceerd op 24 mei 2019

Op het 6e Nationaal Congres Digitale Toegankelijkheid werden de deelnemers in één dag bijgepraat over de toegankelijkheid van websites en apps voor mensen met een functiebeperking. Centraal thema van het congres was digitale inclusie.

presentatie sheet gepresenteerd door een vrouw

‘Fatsoenlijk digitaliseren wordt de nieuwe norm’

Gebruiker Centraal

Gepubliceerd op 15 mei 2019

Fatsoenlijk digitaliseren. Gebruiker Centraal gaat er mee aan de slag. Want de gebruiker centraal stellen en daarbij ook zorgen voor fatsoenlijke diensten vraagt om een andere manier van kijken naar de digitale dienstverlening van de overheid. Victor Zuydweg ziet het één als een logisch vervolg van het ander.

Victor Zuydweg

Toegankelijkheid: complexer dan je denkt

Gebruiker Centraal

Gepubliceerd op 21 februari 2019

Willem Pieterson gaat in zijn blog op iBestuur in op de complexiteit van toegankelijkheid en hij verwijst naar de aandacht die er nu is voor de toegankelijkheid van overheidsdienstverlening.

Link naar Toegankelijkheid: complexer dan je denkt

Kijken als een klant? Maak een klantreis!

Dienstverlening aan burgers en ondernemers

Gepubliceerd op 8 februari 2019

In het VNG-boekje Kijken als een klant #2 vertellen gemeenten over hoe zij werken aan klantgedreven dienstverlening. Alle mensen die aan het woord komen hebben één ding gemeen: ze zijn ervan overtuigd dat betere dienstverlening begint met leren kijken als een klant.

Decoratieve afbeelding: Kijken door bril van de klant

Gebruiker Centraal

4 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Evenementen

  • Evenementen

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English