• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Nieuws en achtergrond› Nieuws

Nieuws

Nieuwe aanwinst NORA Familie: MARA

NORA

Gepubliceerd op 29 november 2016

De NORA Familie is een nieuwe domeinarchitectuur rijker: de MARA Model Architectuur voor Rijks Archiefinstellingen (MARA). De Regionaal Historische Centra en het Nationaal Archief zijn sterk in ontwikkeling en ze kiezen er voor hun uitdagingen Lees meer over 'Nieuwe aanwinst NORA Familie: MARA'

foto van taart en geboortekaartje in de NORA Gebruikersraad

Ik-Zelf app geeft burger stuur in handen

app

Gepubliceerd op 25 november 2016

De Sociale Dienst Drechtsteden heeft een app laten ontwikkelen, waarmee de zelfredzaamheid van burgers wordt vergroot en waarmee zij zelf hun toekomst in handen kunnen nemen, de Ik-Zelf app.

Link naar Ik-Zelf app geeft burger stuur in handen

Europeanen krijgen toegang tot digitaal loket CJIB, CIBG en RVO

ToegangVerleningService

Gepubliceerd op 25 november 2016

Binnenkort kunnen Europese bedrijven en burgers met hun eigen nationale inlogmiddel inloggen op het digitale loket drie overheidsorganisaties. Dit zijn het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport (CIBG) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De Europese Subsidie die het Ministerie van Economische Zaken (EZ) hiervoor heeft aangevraagd, is goedgekeurd door de Europese Commissie. Het project gaat vanaf januari 2017 van start.

Link naar Europeanen krijgen toegang tot digitaal loket CJIB, CIBG en RVO

Asscher en De Wolf op bezoek bij vernieuwd UWV

Dienstverlening

Gepubliceerd op 24 november 2016

Minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher en het boegbeeld van de aanpak werkloosheid vijftigplussers John de Wolf, gingen in gesprek met werkzoekenden. Dit deden zij eerder deze maand tijdens een bezoek aan het vernieuwde UWV. Nieuw is de persoonlijke aanpak: dienstverlening op maat. Het doel van de nieuwe aanpak is het voorkomen van langdurige werkloosheid.

Link naar Asscher en De Wolf op bezoek bij vernieuwd UWV

Betrouwbare online identiteitscontrole in de zorg

ToegangVerleningService

Gepubliceerd op 24 november 2016

Met Idensys loggen burgers in bij de overheid, zorgpartijen en het bedrijfsleven met één Idensys inlog. Deze controleert én bevestigt dat degene die inlogt daadwerkelijk is wie hij zegt dat hij is. Eind april 2016 zijn de eerste organisaties, waaronder het ziekenhuis Isala in Zwolle, gestart met het testen van deze identiteitscontrole.

Man digitale identiteit in code

Projectteam ENSIA organiseert ISMS leveranciersbijeenkomst

ENSIA

Gepubliceerd op 23 november 2016

Het projectteam ENSIA (Eenduidige Normatiek, Single information Audit) nodigt leveranciers van harte uit voor een ISMS leveranciersbijeenkomst op donderdag 8 december 2016 van 14:00 tot 16:30 uur bij ICTU in Den Haag.

Logo ENSIA project

Drechtsteden publiceren open data

Open data

Gepubliceerd op 23 november 2016

De Drechtsteden, een samenwerkingsverband van Dordrecht en zes buurgemeenten, publiceren sinds kort overheidsgegevens op een landelijk open-data-platform. Op dit moment gaat het specifiek om gegevens over monumentale bomen, grondwaterstanden, monumenten, speeltuinen, vuilcontainers, WOZ-waarden (Waardering Onroerende Zaken) en klachtenmeldingen.

Link naar Drechtsteden publiceren open data

UWV start met online klantenpanel

Gebruiksvriendelijkheid

Gepubliceerd op 22 november 2016

UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen) start met een online klantenpanel dat wordt ingezet naast het bestaande klantenonderzoek. Ruim 3.500 klanten hebben zich al aangesloten bij het UWV Panel. De resultaten uit het panel laten zien hoe de deelnemers de dienstverlening van UWV ervaren én hoe deze verder kan worden verbeterd.

Link naar UWV start met online klantenpanel

Digitale volwassenheid overheden toegenomen

Gebruiksvriendelijkheid

Gepubliceerd op 22 november 2016

De digitale volwassenheid van gemeenten, provincies en waterschappen is in 2016 toegenomen ten opzichte van 2015. Dit blijkt uit het onderzoek dat door Deloitte is uitgevoerd. Per organisatie en per overheidsproduct is onderzocht of het mogelijk is het product digitaal aan te vragen en wat de volwassenheid is het van het (digitale) product. De ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Economische Zaken (EZ) gaven opdracht tot het onderzoek.

Foto met boekje Waar staat je gemeente

Primeur Almelo: online paspoort aanvragen en betalen

Digitale Dienstverlening

Gepubliceerd op 21 november 2016

De gemeente Almelo heeft de primeur: inwoners kunnen online hun paspoort of ID-kaart aanvragen én betalen. Daarna volgen twee bezoeken aan het stadhuis. De eerste is voor de handtekening en om pasfoto’s in te leveren. Het tweede bezoek is om het nieuwe paspoort of de ID-kaart op te halen en volgt een week later. Inwoners kunnen voor beide handelingen terecht bij de snelbalie.

Link naar Primeur Almelo: online paspoort aanvragen en betalen

Eerste gemeentelijke informatiecommissaris

Informatiepositie

Gepubliceerd op 21 november 2016

Donovan Karamat Ali is de eerste gemeentelijke informatiecommissaris in Nederland. Sinds vier maanden analyseert hij de informatieverzoeken van burgers en bedrijven (WOB-verzoeken) van de gemeente Utrecht. Daarnaast is het de taak van Karamat Ali de openheid van informatie bij alle gemeentelijke afdelingen en diensten te vergroten. Hij vertelt in Binnenlands Bestuur over zijn eerste maanden.

Link naar Eerste gemeentelijke informatiecommissaris

Monitor Doelgerichte Digitalisering in de praktijk

Monitoring

Gepubliceerd op 17 november 2016

De gemeenten Woerden en Waddinxveen zijn positief over de Monitor Doelgerichte Digitalisering (MDD). Met de tool krijgen gemeenten een overzicht van waar ze staan als het gaat om hun digitale dienstverlening. Twee vertegenwoordigers van de gemeenten delen hun praktijkervaringen in het interview ‘Stand van zaken digitalisering’.

illustratie van een man met een stropdas en een verrekijker
  • Nieuwere berichten<
  • Ga naar pagina 1
  • Interim pagina's zijn weggelaten …
  • Ga naar pagina 89
  • Ga naar pagina 90
  • Ga naar pagina 91
  • Ga naar pagina 92
  • Ga naar pagina 93
  • Interim pagina's zijn weggelaten …
  • Ga naar pagina 98
  • Oudere berichten>

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven info@antwoordvoorbedrijven.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English