Achtergrond
Interview Judith Okkerse (JUSTIS, ministerie van V&J)
Justis (Justitiële uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit en Screening, Ministerie van Veiligheid en Justitie) maakt serieus werk van verbetering van de digitale dienstverlening rondom de VOG aanvraag.
Interview Maarten Post (Provincie Noord-Brabant)
Het gebruik van de Berichtenbox voor Bedrijven wint langzaam maar zeker terrein in de provincie Noord-Brabant. Stapje voor stapje wordt deze ontwikkeling doorgezet. Dat vergt geduld en vasthoudendheid, maar is de beste strategie weet de Lees meer over 'Interview Maarten Post (Provincie Noord-Brabant)'
Berichtenbox voor bedrijven: goed voorbeeld doet goed volgen
Het ministerie van Economische Zaken wil ondernemend Nederland zorgeloos, veilig en betrouwbaar digitaal bedienen. Door bijvoorbeeld berichten en documenten vanuit de overheid aan te bieden via de Berichtenbox voor bedrijven. De regering heeft de ambitie Lees meer over 'Berichtenbox voor bedrijven: goed voorbeeld doet goed volgen'
Een gebruiksvriendelijke online overheid
Het manifest Gebruiker Centraal bevat vijf ontwerpprincipes voor een gebruiksvriendelijke online overheid. Voor iedereen. Het doel van het manifest is de dienstverlening van de overheid te verbeteren, drempels en kosten te verlagen en fouten te vermijden.
Kennisdelen én samenwerken
Het past wel bij KleinLef. Dit samenwerkingsverband van kleine uitvoeringsorganisaties heeft de ondersteuning kleinschalig georganiseerd. Met één secretaris, Ellis Lamfers, die coördineert, communiceert en verbindt. Ze organiseert bijeenkomsten, is secretaris van het dagelijks bestuur, ze Lees meer over 'Kennisdelen én samenwerken'
Vertrouwen in generieke voorzieningen digitaal zakendoen
De generieke voorzieningen waarmee het ministerie van Economische Zaken de Nederlandse ondernemer zorgeloos, veilig en betrouwbaar digitaal wil bedienen, krijgen steeds meer vorm. De doorontwikkeling hiervan door het programma e-Dienstverlening Uitvoering (eDU) geeft bovendien veel Lees meer over 'Vertrouwen in generieke voorzieningen digitaal zakendoen'
Molenwaard digitaal én dichtbij
Het is de eerste gemeente ter wereld zonder gemeentehuis – in Molenwaard worden alle gemeentezaken digitaal afgehandeld, óf bij de mensen thuis. Deze innovatieve aanpak is ingeslagen als een bom. De gemeente werd genomineerd voor Lees meer over 'Molenwaard digitaal én dichtbij'
Pijnacker-Nootdorp zorgt voor digitaal gemak
In de meest recente ‘Benchmark digitale dienstverlening overheid’ van EY staat Pijnacker-Nootdorp op een twaalfde plek. Niet gek voor een gemeente van net iets meer dan 51.000 inwoners. Door Quita Hendrison “Digitalisering lijkt inmiddels volstrekt Lees meer over 'Pijnacker-Nootdorp zorgt voor digitaal gemak'
GBLT: gemak bij gebruik Berichtenbox
De komst van MijnOverheid Berichtenbox schept voor burgers een platform waarop veel overheidszaken centraal worden gepubliceerd en vastgelegd. Caroline Adriaanse van de GBLT vindt alleen daarom al dat je het voor die burgers zo gemakkelijk Lees meer over 'GBLT: gemak bij gebruik Berichtenbox'
Website Optimaal Digitaal online
De volgende mijlpaal van het (Doorbraak)project Massaal Digitaal is bereikt: het digitale platform Optimaal Digitaal is online gegaan. Optimaal Digitaal is opgezet om over de grenzen van de verschillende overheidsfamilies heen kennis te delen. Goede Lees meer over 'Website Optimaal Digitaal online'
Interview Madeleine van Kempen, Gemeente Veere
Het gemeentehuis ligt niet centraal en sommige online diensten zijn flink goedkoper. Toch blijven veel inwoners van Veere naar de balies komen om hun zaken met de gemeente af te handelen. Veere wil niet anders, Lees meer over 'Interview Madeleine van Kempen, Gemeente Veere'
Interview Jacqueline Nieland (DUO)
DUO wil de dienstverlening zoveel mogelijk digitaliseren. Sinds kort doen ze aan Customer Journey Mining. Jacqueline Nieland, Innovatieadviseur Klantcontact.