Achtergrond
Grensoverschrijdende authenticatie
Een aantal artikelen in de serie ‘Grensoverschrijdende authenticatie’. De nadruk ligt op de eIDASnode, een voorziening voorheen bekend als Pan European Proxy Server (PEPS), die de grensoverschrijdende toegang mogelijk maakt.
Werkplein Ondergronds Werken: Sneller en veiliger
Uniforme processen dragen in hoge mate bij aan digitale veiligheid. Beter één uitstekend beveiligd systeem, dan honderd versies met alle risico’s van dien. Bovendien biedt uniformiteit nog veel meer voordelen. Het Werkplein Ondergronds Werken is een mooi voorbeeld van hoe commerciële belangen kunnen bijdragen aan oplossingen voor overheden.
Verslag gebruikersdag e-Overheid voor Bedrijven 2016
VERSLAG – Op 24 november 2016 organiseerde e-Overheid voor Bedrijven (e-OvB) een gebruikersdag voor organisaties die het gebruik van digitale voorzieningen voor ondernemers overwegen. Ook organisaties die al ervaringen hebben met digitale dienstverlening en toegang Lees meer over 'Verslag gebruikersdag e-Overheid voor Bedrijven 2016'
Presentaties gebruikersdag e-Overheid voor Bedrijven 2016 ‘Delen en leren van elkaar’
Bedankt voor uw komst. Dankzij u was de Gebruikersdag e-Overheid voor Bedrijven op donderdag 24 november 2016 een succes. Wij hopen dat u terugkijkt op een inhoudelijke en inspirerende middag. Tijdens deze middag vertelden verschillende Lees meer over 'Presentaties gebruikersdag e-Overheid voor Bedrijven 2016 ‘Delen en leren van elkaar’'
Inhoudelijke thema’s NORA
Naast de vaste afspraken zijn er op noraonline.nl ook een serie inhoudelijke thema’s te vinden, als vertaling naar de actualiteit en de dagelijkse praktijk. Zo hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden en zetten we expertise efficiënt in. Hier staan alle actuele thema's.
E-Factureren neemt vlucht
Het e-factureren naar de Rijksoverheid neemt een vlucht - leveranciers stappen vooruitlopend op de verplichtstelling per 1 januari 2017 over. In de afgelopen periode heeft een flink aantal toeleveranciers stappen gezet om elektronisch te kunnen factureren (e-factureren) naar de Rijksoverheid. Daarnaast bereidt een groeiend aantal zich momenteel voor om tijdig gereed te zijn. Want per 1 januari 2017 geldt bij nieuwe inkoopovereenkomsten met de Rijksoverheid dat e-factureren verplicht is.
NORA bindende afspraken
De kern van de NORA is een set van overheidsbrede afspraken, die gericht zijn op het mogelijk maken en verbeteren van digitale dienstverlening. Tien basisprincipes zijn uitgewerkt in concrete afspraken over interoperabiliteit en kwaliteit van dienstverlening. De afspraken zijn bindend voor alle overheidsorganisaties onder het regime van Pas toe of leg uit.
Onderzoek Massaal Digitaal
GfK Intomart heeft voor de EZ en van BZK onderzocht welke barrières burgers en bedrijven tegenkomen bij gebruik van gemeentelijke producten. Het gaat in dit onderzoek om gebruikers die al wel digitaal actief zijn.
Interview Judith Okkerse (JUSTIS, ministerie van V&J)
Justis (Justitiële uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit en Screening, Ministerie van Veiligheid en Justitie) maakt serieus werk van verbetering van de digitale dienstverlening rondom de VOG aanvraag.
Interview Maarten Post (Provincie Noord-Brabant)
Het gebruik van de Berichtenbox voor Bedrijven wint langzaam maar zeker terrein in de provincie Noord-Brabant. Stapje voor stapje wordt deze ontwikkeling doorgezet. Dat vergt geduld en vasthoudendheid, maar is de beste strategie weet de Lees meer over 'Interview Maarten Post (Provincie Noord-Brabant)'
Berichtenbox voor bedrijven: goed voorbeeld doet goed volgen
Het ministerie van Economische Zaken wil ondernemend Nederland zorgeloos, veilig en betrouwbaar digitaal bedienen. Door bijvoorbeeld berichten en documenten vanuit de overheid aan te bieden via de Berichtenbox voor bedrijven. De regering heeft de ambitie Lees meer over 'Berichtenbox voor bedrijven: goed voorbeeld doet goed volgen'
Een gebruiksvriendelijke online overheid
Het manifest Gebruiker Centraal bevat vijf ontwerpprincipes voor een gebruiksvriendelijke online overheid. Voor iedereen. Het doel van het manifest is de dienstverlening van de overheid te verbeteren, drempels en kosten te verlagen en fouten te vermijden.