Relatiemanagers Hadiss Yousefi en Laurens den Ouden van Ondernemersplein en Business.gov.nl, zijn het afgelopen jaar bezig geweest met verschillende experimenten om het contentaanbod op beide websites te verbeteren. Dat heeft geleid tot verschillende samenwerkingen met organisaties die content afnemen via de zogenaamde API. Sinds kort loopt de pilot ‘microcontent voor meer content op maat’.
Hadiss: ‘Er zijn veel ondernemers en er is veel verschillende content voor ondernemers. Daarom proberen we onze content zo logisch mogelijk te structureren. We gebruiken bijvoorbeeld ‘keywords’, zodat iedereen snel vindt wat hij zoekt. Maar eigenlijk willen we de content op maat leveren. Precies wat iemand nodig heeft, waar en wanneer hij het nodig heeft. Dat kan alleen als we onze gebruikers echt leren kennen, misschien zelfs wel naar ze toegaan. Want een customer journey gaat niet altijd via onze website.’
Leer de gebruikers kennen
Google Analytics geeft een inkijkje in onder andere de bezoekersstromen op de website, maar de echte beweegredenen van bezoekers blijven vaak verborgen. Volgens Hadiss kun je de gebruikers van je website een beetje leren kennen door hen enkele eenvoudige vragen te stellen zoals ‘Wie ben je?’ en ‘Wat wil je gaan doen?’. ‘Met de antwoorden kun je de content filteren en relevantere content presenteren. Dan blijven er van de 325 pagina’s ineens nog maar 4 over. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook bij de regelhulpen en de
levensgebeurtenissen.’
Relevanter content aanbod
Laurens: ‘In een pilot hebben we bij Business.gov.nl onderzocht hoe we ons contentaanbod relevanter en op maat kunnen maken. Het bleek mogelijk om alle informatie rondom de levensgebeurtenis ‘Coming to the Netherlands’, te filteren via slechts 2 vragen. Want, als we weten uit welk land iemand komt én of hij langer dan 90 dagen in Nederland verblijft, dan weten we ook wat hij moet regelen. Zoals bijvoorbeeld een verblijfsvergunning. Zo hoeven we de gebruiker niet meer lastig te vallen met informatie waar hij toch niets aan heeft. We testen het resultaat live, naast de bestaande content. Dan weten we of dit beter werkt en hoger wordt gewaardeerd dan de bestaande content. Het doel is dat de gebruiker gemakkelijker de juiste content kan vinden.’
Content leveren via de API
‘De content van Ondernemersplein is beschikbaar via een API (Application Programming Interface),’ vervolgt Laurens. ‘Deze technische koppeling maakt het mogelijk de informatie van Ondernemersplein te tonen op de website van een andere organisatie. Zo vindt de ondernemer steeds hetzelfde betrouwbare antwoord, op de plek waar hij zijn zoektocht begint.’
API-pilot ‘Content op maat’
Het afgelopen kwartaal werkte Ondernemersplein samen met de gemeente Rotterdam aan de API-pilot ‘Content op maat’. Het projectteam bekeek in een aantal creatieve sprints, hoe de content van Ondernemersplein van betekenis kan zijn voor het Rotterdamse ondernemersplatform Ondernemen010. Centraal stond de vraag: Wat zoekt de Rotterdamse ondernemer? Waar heeft hij behoefte aan?
Hadiss: ‘Deze samenwerking resulteerde in een nieuw concept. Door de content van Ondernemen010 en Ondernemersplein te verweven, ontstaat een compleet verhaal. De Rotterdamse ondernemer vindt alle informatie die hij zoekt op de plek waar hij zich thuis voelt. Samen weten de partijen nog beter wie de Rotterdamse ondernemer is en waar hij naar op zoek is. Daar wordt content op afgestemd, data driven.’