Miljoenen Nederlanders hebben last hebben van ontoegankelijke websites. Dit realiseerde Marieke zich toen ze aan de slag ging met toegankelijkheid binnen de AIVD. Uiterlijk op 23 september 2020 moest er een Toegankelijkheidsverklaring zijn ingediend voor de websites die de organisatie beheert. De publiekssite www.aivd.nl is daarvan de belangrijkste. “Het overviel ons een beetje, we zijn een klein team. Maar samen met de senior redacteur ben ik gewoon aan de slag gegaan.”
Eyeopener
In eerste instantie dacht Marieke bij digitale toegankelijkheid vooral aan de doelgroep van mensen met een visuele beperking. Dat beeld veranderde toen ze zich in het onderwerp verdiepte. “Het gaat ook om mensen met een auditieve, verstandelijke of motorische handicap. Maar ook iemand zonder een beperking die met het openbaar vervoer reist, zijn oordopjes vergeten is en daardoor een video zonder geluid wil bekijken. In totaal meer dan vier miljoen mensen. Dat was een eyeopener. Ik realiseerde me steeds meer dat toegankelijkheid bij de kern van de dienstverlening van de overheid, en daarmee ook de AIVD, hoort.”
Externe toets
Uit een toets door een extern bureau bleek de website te voldoen aan 43 van de 50 toegankelijkheidscriteria: genoeg voor niveau B van de Toegankelijkheidsverklaring. “Dat gaf rust,” zegt Marieke. “De toets maakte inzichtelijk wat ons nog te doen stond. We konden taken gaan verdelen. De een concentreerde zich op het opstellen van de verklaring, de ander op het inventariseren van de hoeveelheid pdf’s, afbeeldingen en video’s die al online stonden.”
‘Toegankelijkheidsdag’
Die taken moesten we afgelopen zomer wel tussen de normale werkzaamheden door uitvoeren. De deadline van 23 september kwam snel dichterbij. Daarom organiseerde het team begin september een soort ‘toegankelijkheidsdag’: een hele vrijdag om samen de laatste verbeterpunten uit te voeren. Marieke: “Onze agenda’s waren die dag helemaal geblokt. Tijdens het werk hielden we onderling steeds korte lijntjes via de app. Dat werkte stimulerend. Aan het eind van de middag hadden we alles doorgevoerd en stond de verklaring online.”
Steeds leuker
Eind dit jaar wil de AIVD een tweede toegankelijkheidsscan laten uitvoeren. Het streven van de AIVD is om op de hoogste score uit te komen. Marieke: “Dat heeft voordelen voor alle bezoekers. Want als je website het goed doet op toegankelijkheid, scoort hij vaak ook beter op vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Of toegankelijkheid ooit echt mijn favoriete project wordt, weet ik niet. Je moet erin groeien, dan wordt het steeds makkelijker. En leuker.”
Om privacyredenen wordt in dit artikel alleen de voornaam van de geïnterviewde genoemd.