Tijdens de 6e editie van het Nationaal Congres Digitale Toegankelijkheid (NCDT 2019) van donderdag 16 mei 2019 werden de deelnemers in één dag bijgepraat over de toegankelijkheid van websites en apps voor mensen met een functiebeperking.
Digitale inclusie
Centraal thema van het congres was digitale inclusie. Ook één van de speerpunten van de Agenda Digitale Overheid, NL DIGIbeter. Overheden, en in toenemende mate het bedrijfsleve, communiceren steeds vaker digitaal. Dat heeft een grote invloed op het leven van iedereen. Het biedt kansen maar niet iedereen profiteert ervan. Rond de 2,5 miljoen Nederlanders vinden het moeilijk om te werken met digitale apparaten, zoals een computer, smartphone of tablet. Deze mensen hebben ondersteuning nodig. Denk bijvoorbeeld aan een brailleleesregel of een stem die de webpagina voorleest voor mensen met een visuele beperking.
Accessibility officer
In de middag waren er veel workshops waaronder een workshop van de universiteit van Amsterdam (UvA) en de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Zij werken ze sinds enkele jaren met een accessibility officer; iemand die centraal de digitale toegankelijkheid coördineert. Dit werkt goed maar er blijven aandachtspunten om de toegankelijkheid blijvend te borgen. Zeker bij grote organisaties zijn er veel afhankelijkheden. ‘We hebben te maken met verschillende faculteiten en toetsingscommissies. Zij stellen bijvoorbeeld andere eisen voor examens. Waarbij je bij de één een eigen laptop mag meenemen naar een examen, krijg je bij de andere faculteit een laptop van de faculteit. Het vereist een eenduidige aanpak en een persoon die er verantwoordelijk voor is.’
Service-ontwerp van GOV.UK
Service-ontwerp staat nog in de kinderschoenen in Nederland, maar de Britse regering past het al jaren toe. Lou Downe, nu directeur van Design for Land and Planning voor de Britse regering, deelt het succesverhaal van gov.uk en de digitale transformatie van de Britse overheid. Zij licht het principe ‘service design’ toe. Gov.uk kijkt verder dan de gebruiksvriendelijkheid van hun website. Met serviceontwerp herontwerpen ze de services zelf. Veel services hebben een geschiedenis van tientallen jaren. Dit kan tot situaties leiden waarin een burger voor één vraag naar drie ministeries moet gaan en soms acht formulieren moet invullen. Serviceontwerp richt zich niet op de organisatie, maar op de ‘gebruikersbehoefte’: hoe kunnen we een service ontwerpen die het beste aansluit op de behoeften van de klant?
Damien Sengers (Web Accessibility Specialist), vertelt hoe webteksten leesbaarder gemaakt kunnen worden. Een paar tips van zijn hand:
- Continuïteit in zowel tekst als beeld bevordert de herkenbaarheid.
- Gebruikers moeten de mogelijkheid hebben om de teksten te highlighthen of scannen. Vermijd algemene teksten, kom ter zake.
- Gebruik een goed en leesbaar lettertype.
- Gebruik koppen.
Bedrijven en ondernemers
Ramona van den Bosch (VNO-NCW) houdt een pleidooi voor het toegankelijk maken van websites en apps door bedrijven’. Een online toegankelijke performance geeft een betere klantervaring, versterkt het imago en zorgt voor een betere concurrentiepositie’, aldus van den Bosch.
Stapsgewijs
Vele organisaties zijn bezig om hun websites toegankelijk te maken. Dit proces valt niet mee. Waar moet je beginnen en wat moet er allemaal gebeuren om te voldoen aan de wet? Eric Velleman ( wetenschappelijk directeur bij stichting Accessibility en innovatie expert bij Bartimeus) adviseert organisaties om een gefaseerde aanpak toe te passen voor de haalbaarheid. Overheden willen hun websites en apps toegankelijk aanbieden maar dit is voor vele organisaties niet haalbaar. Wat maakt de implementatie van toegankelijke websites zo complex? Welke factoren spelen een rol? Als uit onderzoek, inventarisatie duidelijk wordt welke factoren een rol spelen, dan is er plaats voor bewustzijn en tools die het mogelijk maken om implementatie van digitale toegankelijkheid mogelijk te maken.
Voor meer informatie over deze dag en presentaties van de sprekers kijk op ncdt.nl.