• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Achtergrond›Peppol is de keuze van het Rijk voor digitaal zakendoen

Peppol is de keuze van het Rijk voor digitaal zakendoen

Digitaal zakendoen 16 juni 2023

Met Peppol kunnen overheden en organisaties wereldwijd digitaal zakendoen. Ook het Rijk kiest bij het digitaliseren van de eigen inkoop voor deze standaard. Justin de Jager is portfoliomanager digitalisering Rijksinkoop bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Hij vertelt over de toepassingsmogelijkheden en vele voordelen van Peppol.

Peppol is een internationale open standaard voor de digitale uitwisseling van inkoopgegevens, zoals facturen en orders. Je kunt het vergelijken met de standaarden waarmee je mobiele telefoon werkt. Het maakt niet uit welk merk of type telefoon je gebruikt, je kunt met iedereen bellen en appen. Peppol doet iets vergelijkbaars voor inkoopgegevens. Het zorgt ervoor dat informatie probleemloos wordt uitgewisseld tussen verschillende administratieve en financiële systemen.

Inkoopgegevens automatisch uitwisselen

“Peppol maakt de uitwisseling van inkoopgegevens sneller, nauwkeuriger en efficiënter”, vertelt Justin de Jager enthousiast. “Als facturen, orders en andere gegevens rechtstreeks als data tussen administratieve en financiële systemen worden uitgewisseld, scheelt dat handmatig werk en de onvermijdelijke fouten die hiermee gepaard gaan. Nu worden veel stappen in het inkoopproces nog gedaan met behulp van pdf’s, maar het is beter om die gegevens automatisch en foutloos uit te wisselen en direct in je financiële software te verwerken.”

“Peppol maakt de uitwisseling van inkoopgegevens sneller, nauwkeuriger en efficiënter”

Beter sturen en verantwoorden

Behalve efficiency biedt een volledig digitaal inkoopproces ook andere voordelen. Door eenduidige digitalisering is het mogelijk de kwaliteit van de inkoopdata van het Rijk te verbeteren. Inkoopdigitalisering schept de mogelijkheid op elk moment precies te weten hoeveel is uitgegeven en waaraan. Het is de ambitie van het Rijk om op deze manier beter en sneller te kunnen verantwoorden waar geld naartoe gaat in het inkoopproces en sneller bij te kunnen sturen. Dat is belangrijk omdat inkoop voor het Rijk ook een beleidsinstrument is om maatschappelijke doelen te bereiken, zoals social return of duurzaamheid. Die doelen worden dankzij digitalisering beter meetbaar.

Medeoverheden en bedrijven stimuleren

“We willen met de invoering van de Peppol-standaard bij het Rijk medeoverheden en de markt inspireren”, aldus De Jager. “We laten gemeenten, provincies, waterschappen, administratiekantoren, accountants en bedrijven zien dat het de moeite waard is om over te stappen. Veel organisaties gebruiken Peppol al, maar het kan sneller. Het ministerie van BZK wil als coördinerend ministerie voor de Rijksinkoop het inkoopproces van het Rijk met Peppol eenvoudig maken. Daarbij zijn de dienstverlening aan leveranciers en de gebruiksvriendelijkheid speerpunten. Daarin volgen we nadrukkelijk de Werkagenda waardengedreven digitaliseren van het Rijk. We breiden de toepassingsmogelijkheden van Peppol voor de Rijksoverheid en haar leveranciers voortdurend uit. Voor Rijksdiensten hebben we al uitgaande e-facturen en e-orders via Peppol mogelijk gemaakt. Op dit moment werken we aan e-timecards. Daarmee kunnen de uren van tijdelijk personeel veel efficiënter worden goedgekeurd en gefactureerd.”

Peppol bereikbaarder maken

De Jager wil laten zien dat Peppol uitstekend gereedschap is, dat vaak relatief eenvoudig is in te passen in inkoopprocessen. Peppol is gebaseerd op open standaarden en heeft voor de gehele overheid al de status ‘aanbevolen’ gekregen van Forum Standaardisatie. ‘Aanbevolen’ betekent dat Peppol een veelbelovende techniek is, die voor alle overheden interessant is om uit te vragen bij het aanbesteden van software voor inkoop en financiële administratie. De Nederlandse Peppolautoriteit (NPa) zorgt dat het gebruik van Peppol veilig en betrouwbaar is. Ook spreekt de Nederlandse Peppolautoriteit (NPa) met de makers van administratieve en financiële software die Peppol nog niet standaard hebben ingebouwd in alle software.

Meer informatie

Ben je geïnteresseerd in de voordelen van digitaal inkopen en zakendoen via Peppol? Stel je vragen over het gebruik van Peppol aan de NPa. Stuur je als leverancier e-facturen aan de Rijksoverheid of ga je dit doen? Met deze vragen kun je terecht bij de Helpdesk e-factureren.

Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap