Lazo Bozarov (47) werkt als Manager Informatievoorzieningen bij een lokale overheid.
“We hebben de afgelopen jaren al best wat stappen gezet in de gemeentelijke dienstverlening. Met je mobiel kun je bijvoorbeeld heel makkelijk een melding maken van een losse stoeptegel. Dit werkt op basis van objecten of coördinaten; je voegt er een foto aan toe en je melding staat meteen geregistreerd. Door gebruik te maken van open data, bevorderen we participatie van de burger. Maar daar blijft het nu bij. Wat technisch bijvoorbeeld ook zou kunnen: de burger veel beter op de hoogte houden van de voortgang. En bij het inplannen van de werkzaamheden automatisch rekening houden met reeds gepland onderhoud.”
Polderen
“De techniek is het probleem niet; als overheid zouden we dezelfde gebruiksvriendelijke apps als bijvoorbeeld banken moeten kunnen bieden. Wat ons soms afremt is onze poldercultuur. In plaats van open standaarden af te dwingen bij leveranciers, zoeken we naar consensus. In de praktijk werken we daardoor wel eens met onnodig dure systemen. Sinds kort is de VNG daarom gestart met de Taskforce Samen Organiseren. Daarmee gaan we van 388 keer zelf bedenken naar één keer samen bedenken en 388 keer gebruiken.”
Digitale identiteit
“De huidige oplossingen, zoals DigiD, zijn niet langer de meest vooruitstrevende. Neem nu de Digitale Identiteit: een unieke digitale code op je mobiel waarmee je als burger alles kunt regelen. Die zou bijvoorbeeld een groot voordeel zijn bij een geboorteaangifte, afsluiting van een hypotheek of andere ‘life events’. Een burger kan daarmee zelf bepalen wie welke gegevens krijgt voor welk doel en voor hoe lang. Dan zet je de burger pas écht centraal!”