In september 2020 heeft de redactie een oproep gedaan om deel te nemen aan een online gebruikersonderzoek naar digitaleoverheid.nl. Vele bezoekers gaven daaraan gehoor. Met hun input werken we de komende maanden verder aan vernieuwing. U ziet de eerste resultaten in het begin van het nieuwe jaar.
Behoeftenonderzoek
We deden een oproep op de website en via onze sociale media. In slechts één week tijd ontvingen we maar liefst 426 reacties, waaronder 313 volledig ingevulde enquêtes. Dat vonden we een prima resultaat. Bovendien gaven 146 mensen aan dat ze wilden meewerken aan (UX) vervolgonderzoek. In 3 rondes zijn prototypes voor een vernieuwde website getest: belangrijke stappen naar een website waar onze gebruikers meer centraal staan.
Over de gebruikers
- Uit het onderzoek leiden wij af dat het overgrote deel van onze doelgroep bij de overheid werkt: ongeveer 375 van de 426. Daarnaast werken ongeveer 40 mensen als externe medewerker voor de overheid.
- Ook gepensioneerden en collega’s uit andere delen van de publieke sector (denk aan zorg en bibliotheken) bezoeken ons graag.
- Van de deelnemers vanuit de overheid werkt meer dan de helft bij gemeenten. De rijksoverheid is een goede tweede met ongeveer 140 deelnemers. Provincies en waterschappen weten ons nog minder goed te vinden.
- ICT’ers zijn het best vertegenwoordigd, gevolgd door advies/consultancy en (project)management. Ook vulden 20 bestuurders de enquête in.
Mening en wensen
Een aantal bevindingen:
- De nieuwsbrief en een bezoek aan de website zijn de meest genoemde manieren om digitaleoverheid.nl te volgen. Al blijft het aantal volgers op Twitter en vooral LinkedIn flink groeien.
- Gebruikers zoeken meestal informatie over beleid en wetgeving, nieuws, en handreikingen en hulpmiddelen.
- Gebruikers waren gemiddeld genomen ‘tevreden’. Wel gaven zij aan dat onze teksten korter mogen. Ze hebben ook behoefte aan meer praktische informatie. De vormgeving mag minder saai en de navigatie kan beter.
Wat gaan we doen?
-
- We gaan de site stapsgewijs vernieuwen, daar werken we achter de schermen al hard aan. Vanaf begin januari ziet u de eerste vernieuwing vooral op de homepage. In de weken daarna volgen de overige pagina’s. De input uit de 3 rondes UX-testen zijn daarvoor de basis. Vanaf de Conferentie Nederland Digitaal is de nieuwe website naar verwachting helemaal live.
- We gaan met onze content nog meer een brug zijn tussen beleid en praktijk. Dat betekent bijvoorbeeld dat we meer praktische informatie willen bieden.
- Tot slot: we willen onze lezers meer betrekken bij onze content. In het nieuwe jaar presenteren we op de vernieuwde website onze ideeën en plannen daarover.