Interview Suzanne IJsselmuiden | directeur Nationale DenkTank
De afgelopen 4 maanden gingen 20 jonge academici van de Nationale DenkTank aan de slag met de vraag: hoe richten we de digitale samenleving zo in dat deze gezond, weerbaar, inclusief en eerlijk is? 12 december 2019 zijn de oplossingen gepresenteerd. We vroegen directeur Suzanne IJsselmuiden naar de ‘droom’ achter de DenkTank en een tipje van de sluier van de resultaten.

De droom
IJsselmuiden vertelt: “In de DenkTank gaan jonge academici met verschillende achtergronden aan de slag met taaie maatschappelijke vraagstukken, waar gevestigde belangen in de weg zitten bij oplossingen. DenkTankers hebben de analytische capaciteiten en kunnen zich kennis snel eigen maken, maar ze zijn nog niet ingekaderd in de belangen van een bedrijf, wetenschapsinstelling of overheid. Omdat de DenkTank een onafhankelijke jonge club is, zijn ze ook niet bedreigend. Zo komen ze overal aan tafel en kunnen ze partijen bij elkaar brengen.”
“Het gaat ons in eerste instantie om de maatschappelijke impact”, vertelt ze over de droom áchter de Nationale DenkTank. “Dat we door een scherpe analyse net wat meer draagvlak bewerkstelligen of onze vinger op de zere plek leggen. Of dat er startups of campagnes ontstaan uit onze oplossingen die maken dat de samenleving net dat beetje beter wordt. Daarnaast bieden we twintig talentvolle mensen die maatschappelijk geëngageerd zijn een intensief programma voor leiderschap en talentontwikkeling.” We doen dit samen met een aantal partners. Adviesbureau McKinsey&Company begeleidt bijvoorbeeld de DenkTankers in het proces om tot scherpe analyses te komen. Een coalitie aan themapartners, waaronder het ministerie van BZK, voedt de Denktank inhoudelijk. Daarover later meer.
Eerlijk, inclusief, weerbaar, gezond
Dit jaar is alweer de 14e editie. 20 jonge masterstudenten, afgestudeerden en promovendi werken samen aan analyses en oplossingen voor de vraag: hoe richten we de digitale samenleving zo in dat deze inclusief, eerlijk, veilig, weerbaar en gezond is? In oktober 2019 presenteerde de Denktank de analyses achter het vraagstuk; op 12 december volgden de oplossingen. IJsselmuiden heeft het rapport voor zich liggen en wil best een paar tipjes van de sluier geven…
“Wanneer we kijken naar inclusiviteit zien we dat mensen met visuele beperking vaak uitgesloten van het zelfstandig gebruiken van websites en webwinkels. Daar heeft de DenkTank oplossingen voor bedacht. “Zo willen ze bedrijven stimuleren om hun websites toegankelijker te maken. Vanuit een commercieel belang, maar ook omdat dat eerlijker is. Sommige diensten zijn immers alleen nog online beschikbaar, of ze zijn duurder als je van een offline kanaal gebruikt maakt.”
Meer dan 3 miljoen mensen zijn niet voldoende digitaal vaardig, bleek in de analysefase. “Maar liefst 90 procent is zich daar niet bewust van. De DenkTank heeft ingezet op het vinden van specifiek die groep mensen. “Om hulp te kunnen bieden op plekken waar ze zelf al naartoe komen, zoals grote elektra- en mediawinkels. DigiTafel noemen ze dat: zorgen dat er kennis en kunde aanwezig is om mensen bewust en vaardig te maken of op weg te helpen. En hopelijk volgen ze daarna wél een cursus. ”
Onbezorgd zijn
Eigen regie en privacy speelt ook een centrale rol. “DenkTankers hebben bij een flink aantal bedrijven inzage in hun eigen daar bekende persoonsgegevens gevraagd. Daar heb je conform de AVG als consument namelijk gewoon recht op. Ze kregen lang niet van ieder bedrijf reacties, en de reacties die ze wel kregen waren technisch en behoorlijk onbegrijpelijk. “Mensen moeten onbezorgd zijn kunnen over hun data. Maar die verantwoordelijkheid ligt nu bij mensen zelf. Hoe krijgen we die verantwoordelijkheid bij de bedrijven, wat moet daarvoor geregeld worden?”
Themapartners
Het ministerie van BZK was dit jaar themapartner. IJsselmuiden kijkt daar met een positief gevoel op terug. “Onze deelnemers wisten de contactpersoon bij BZK altijd goed te vinden, en troffen steeds ook collega’s die bereid waren hun input te geven en mee te denken. Er is veel kennis en kunde gedeeld, wij merkten dat het echt leefde intern.” Andere themapartners waren dit jaar onder andere het SIDN fonds, het fonds SGS, het platform Alles is Gezond en JOGG.