Dé Post (37) is directeur van logistiek dienstverlener H.N. Post & Zn in Pijnacker.
“In de transportsector gebeurt nog heel veel op papier. Vrachtbrieven en urenregistraties blijven soms weken liggen, en chauffeurs zijn al snel 20 minuten per dag bezig met het handmatig invullen en versturen. Daarom hebben wij onszelf als doel gesteld dat alle chauffeurs volledig papierloos moeten gaan werken. Digitalisering past ook heel goed bij onze kernwaarden: duurzaam, flexibel en betrouwbaar. Begin 2017 hebben we een eigen app ontwikkeld voor onze chauffeurs. Daarmee kunnen zij onder andere met een druk op de knop een digitale vrachtbrief genereren.”
Sneller factureren
“Vanuit onze app gaat de vrachtbrief automatisch door naar Transfollow: een betrouwbaar en juridisch waterdicht systeem. Vanuit daar krijgen alle betrokkenen automatisch een melding: ook de handelaar waar we voor werken, die daardoor sneller kan factureren. Helaas is de praktijk vaak anders. Bedrijven die moeten tekenen voor ontvangst hebben er geen belang bij. Ze hebben hun eigen werkprocessen en zetten liever gewoon een handtekening op papier. Gewoon omdat ze dat gewend zijn.”
Verandering
“Verandering is nu eenmaal moeilijk. En dat is jammer, want daardoor kunnen wij niet vooruit.
Ik zie hierbij een belangrijke rol voor de overheid. In hun dienstverlening zien we al veel voordelen van digitalisering; de aangifte van omzet- en loonbelasting gaat bijvoorbeeld steeds meer automatisch. Op dit moment doen we ook mee met een test voor het digitaal verwerken van de motorrijtuigenbelasting. In plaats van dat we alles moeten overtikken van facturen, werken we nu met een ‘XML-bestand’. Dat past goed bij hoe we continu zoeken naar efficiëntie.”