Amal el Mahi (28) is lerares op openbare basisschool Het Schateiland in Gouda.
“In de zes jaar dat ik hier nu werk heb ik ontzettend veel zien veranderen. Tegenwoordig heeft ieder kind vanaf groep 4 al een eigen tablet. Zelf vind ik de digitalisering iets heel positiefs: ik zie dat kinderen gemotiveerder zijn en je kunt je lessen beter aansluiten op individuele leerdoelen. Je moet er alleen niet blind op afgaan. Rekenen leren kinderen bijvoorbeeld het beste met voorwerpen. Zoals met een klok, of met blokjes, waarmee ze ruimtelijk leren denken. En in een geschiedenisles doet een goed verteld verhaal uit de oudheid het nog altijd heel goed.”
Wel of geen tabletonderwijs?
“Het blijft een lastige afweging: wat doe je wel en niet digitaal? De Universiteit van Nijmegen doet onderzoek naar de effecten van tabletonderwijs op leerresultaten. Daar doet mijn school aan mee. We vinden het belangrijk bewust om te gaan met de tablet: het is een middel, en geen doel! Wat we ook zien: ouders hebben vaak veel meer moeite met digitalisering dan hun kinderen. Sommige leerlingen hebben thuis niemand die ze kan helpen bij een PowerPoint of werkstuk, of ze hebben zelfs helemaal geen computer. Krijgen alle kinderen wel gelijke kansen? Daar maak ik me soms best zorgen over.”
Gevoelige informatie
“Dat er steeds meer digitaal gaat, maakt je als school kwetsbaar. Je hebt bijvoorbeeld een goede internetverbinding nodig. Als die uitvalt ben je toch weer aangewezen op de boeken. En ook informatiebeveiliging is belangrijk; dat besef begint nu steeds meer te komen. Een digitaal leerlingvolgsysteem geeft hele waardevolle inzichten, maar die gegevens zijn niet voor iedereen bestemd. Informatie over de thuissituatie van kinderen mag natuurlijk nooit op straat komen te liggen.”